2011–2012 sezonas

Nacionalinis dramos teatras pradeda 72-ąjį sezoną pasikeitęs. Teatre vykstantys pokyčiai nėra naujų jo vadovų užgaida, bet objektyvi būtinybė siekiant teatrui iš naujo atrasti ryšį su esamuoju laiku ir pateisinti savo vardą. Jausdami pagarbą teatro praeičiai ir tradicijoms, turime stengtis, kad jis būtų gyvas ir reikalingas šiandieniniam žmogui bei deramai reprezentuotų mūsų teatrinę kultūrą. Turime ieškoti būdų kalbėti įvairiems žiūrovams įdomia kalba ir kartu ugdyti jų pilietiškumą bei meninį skonį, atverti šiuolaikinio teatro naujoves ir naujai įprasminti tradicijas. Šiam tikslui teatras telks stipriausias kūrybines pajėgas ir sieks būti šalies kultūros avangarde.

Naujajame sezone pakviesime žiūrovus į dešimtį premjerų, iš kurių septynios įvyks iki metų pabaigos. Tai bus intriguojantys klasikos, šiuolaikinės dramaturgijos ir vaikams bei paaugliams skirti pastatymai, kuriuos rengia žinomi skirtingų kartų režisieriai – Jonas Vaitkus, Oskaras Koršunovas, Cezaris Graužinis, Valentinas Masalskis, Yana Ross, Agnius Jankevičius. Pagrindinė naujojo sezono kryptis – visuomeniškai aktualūs pastatymai, ieškant inovatyvių meninių sprendimų, per teatro ir kino, vizualiųjų menų jungtis tyrinėjant mūsų gyvenimo tikrovę.

„Atrask tikrovę“ – toks naujojo sezono šūkis. Kviesime žiūrovus per teatrą atrasti ne vien supančio gyvenimo, bet ir minčių, jausmų, fantazijų tikrovę. Gvildensime ne tik įvairių visuomenės sluoksnių, politikos, religijos, šeimos gyvenimo klausimus, bet taip pat gilinsimės į asmenines istorijas, šiuolaikinio žmogaus išgyvenimus. Naujuose teatro spektakliuose kartu su LNDT trupės aktoriais pasirodys žinomi ir dar tik debiutuojantys aktoriai, kai kurie iš jų papildys teatro trupę. Bus pradėta įgyvendinti inovatyvi edukacinė teatro Studijos programa, įvyks atnaujintas nacionalinės dramaturgijos festivalis „Versmė“. 

Nesenstantis Henriko Ibseno „Visuomenės priešas“ sugrįžta į šiandieninę Lietuvą tam, kad paklaustume savęs – kodėl visuomenę reformuoti pasišovę idealistai tampa jos priešais? Ir kas priverčia savo šalies patriotą iš nevilties sušukti – „tegu žlunga visas kraštas, tegu būna sunaikinta visa ši tauta!“? Režisierius Jonas Vaitkus, subūręs stiprų skirtingų kartų aktorių ansamblį, ketina sukurti provokuojantį teatro ir gyvo vaizdo reginį-disputą, kurio dalyviais taps ne tik salėje, bet ir scenoje atsidursianti publika. Šio pastatymo komandoje greta lietuvių kūrėjų dirba vienas originaliausių Skandinavijos vaizdo menininkų Ville Hyvönen. Abejingų neturėtų palikti ir kitas Jono Vaitkaus spektaklis „Fundamentalistai“ pagal tarptautinį pripažinimą pelniusio suomių dramaturgo Juhos Jokelos pjesę, kurią suomiai vadina radikaliausiu pastarojo meto savo dramaturgijos kūriniu ir klauso užgniaužę kvapą. Pjesės centre - maištingo kunigo ir buvusios jo mylimosios, tapusios fundamentalistų sektos auka, likimai. Du aktoriai kartu su žiūrovais ieškos atsakymų į atvirus klausimus apie religiją, tikėjimą, meilę ir gyvenimo prasmę.  

Vidurinio amžiaus krizė ir didmiesčio gyvenimo būdas – tai pavojingas sprogstamasis mišinys. Iš jo žinomas suomių dramaturgas ir dabartinis Suomijos nacionalinio teatro vadovas Mika Millyaho sukūrė intelektualią komediją apie moteris, atidūrusias savo jausmų chaose. Pjesę „Chaosas“ režisuojanti Yana Ross kartu su puikia ir improvizuoti mokančia aktorių komanda savo spektaklyje ketina „apnuoginti tikrąją šiuolaikinio žmogaus realybę“.

Viena didžiausių sezono intrigų – režisieriaus Oskaro Koršunovo pastatymas pagal naują dramaturgo Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Išvarymas“, paremtą tikromis lietuvių emigrantų Londone gyvenimo istorijomis. Pjesėje kalbama tėvynę palikusių žmonių vardu, o tikri likimai apibendrinami taip, kad fikcija ir tikrovė persipina pačiais neįtikėčiausiais būdais. Jos veikėjai tarsi pakimba tarp dviejų tapatybių: negrįžtamai išėję iš buvusios, jie taip ir nesuranda naujos. Pjesė „Išvarymas“ – tai atviras žvilgsnis į lietuvišką tapatybę šiuolaikiniame pasaulyje, o jos pastatymas – pirmasis bandymas šiuolaikiniame lietuvių teatre gilintis į naujosios emigracijos reiškinį.

Atnaujindami spektaklių vaikams repertuarą ieškosime kitokių bendravimo su vaikais būdų, lavinančių jų vaizduotę ir kūrybiškumą. Pradedame nuo kamerinių formų spektaklių, norėdami teatrą priartinti prie jaunojo žiūrovo, atskleisti jam teatrinės žaismės ir bendravimo džiaugsmą. To bus siekiama aktoriaus, režisieriaus ir pedagogo Valentino Masalskio spektaklyje pagal vaikų literatūros klasika tapusią Justino Marcinkevičiaus poemą „Grybų karas“ ir inscenizacijoje pagal reikšmingiausiu 2007-ųjų vertimu vaikams pripažintą švedų rašytojo Ulfo Starko knygą „Murkšlinas ir Turkšlinas“,  kurią pristatys aktorius ir režisierius Evaldas Jaras.

Šįmet Lietuva mini Česlovo Milošo metus. Vieno žymiausių praėjusio šimtmečio rašytojų kūryba originaliai suskambės aktorės Dalios Michelevičiūtės vaizdo ir poezijos sintezės spektaklyje „Kalbos galia“. Neproginis spektaklis, gimęs pačios aktorės iniciatyva, gal būt paskatins ir kitus jos kolegas drąsiau ieškoti netradicinių teatro kūrimo būdų. 

Pastaruoju metu į teatro repertuarą buvo įtraukti pripažinimą pelniusių režisierių Oskaro Koršunovo, prancūzo Erico Lecascade'o, suomio Kristiano Smedso spektakliai „Meistras ir Margarita“, „Dėdė Vania“, „Liūdnos dainos iš Europos širdies“. Tai daroma siekiant sustriprinti teatro repertuarą klasikos pastatymais, jo trupės aktoriams suteikti daugiau įdomių, įsimintinų vaidmenų ir sugrąžinti publikai mūsų teatro periferijoje atsidūrusius reikšmingus spektaklius. Naujojo sezono repertuarą papildys epinis Gintaro Varno pastatymas pagal šiuolaikinės dramaturgijos klasiko Tankredo Dorsto pjesę „Nusiaubta šalis“, vaizduojantis utopijų pabaigą ir atgimstantį jų ilgesį XXI amžiuje. Spektaklis ne naujas, tačiau nepelnytai mažai rodytas, o svarbiausia – bylojantis apie mūsų esamąjį laiką iš kultūrinės ir istorinės perspektyvos.

 

Sezono pradžia suteikia ne tik meninio atsinaujinimo viltį. Atsiverdamas dabarties tikrovei, teatras kartu sieks atsiverti jums, žiūrovams. Sieksime bendrauti, užmegzti naujas pažintis ir puoselėti senas. Tik kartu galėsime daugiau sužinoti apie mus supantį pasaulį ir jausimės reikalingi vieni kitiems. Kviečiame kartu kurti naująjį Nacionalinio dramos teatro laiką!

 

LNDT teatro meno vadovas
Audronis Liuga