Sėkmės sulaukusi profesionalų vasaros teatro mokykla bus tęsiama kitą vasarą

Mokymų akimirka. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Rugpjūčio pirmąją savaitę Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) vyko pirmoji Vilniaus vasaros teatro mokykla – teatro profesionalams skirtas edukacinis renginys, kuriame dėstyti buvo pakviesti patyrę teatro lektoriai ir praktikai iš Jungtinės Karalystės, Italijos, Graikijos ir Vokietijos. Teatro mokyklos rengėjai – menų agentūra „Artscape“  ir Lietuvos nacionalinis dramos teatras – siekia projektą tęsti ir toliau, vykdyti kiekvieną vasarą, pritraukiant įdomių dėstytojų iš viso pasaulio, kurie vienos savaitės trukmės kursuose pasidalintų naujų teatro formų, krypčių, edukacinių metodologijų žiniomis su Lietuvos teatro profesine bendruomene.

Temos: nuo taikojomo iki teatro mieste

Šių metų teatro mokyklos tema – taikomasis, dokumentinis ir kolektyvinės kūrybos teatras. Taikomojo teatro lektorė ir praktikė iš Jungtinės Karalystės Sue Mayo atidarė Vilniaus vasaros teatro mokyklą įvadu į taikomojo teatro teoriją ir praktiką. Jos užsiėmimuose dalyvavo pradedantys ir profesionalūs režisieriai, aktoriai, teatro pedagogai ir vadybininkai. Pasak mokyklos dalyvių, informacija apie taikomojo teatro discipliną, esmines sąvokas ir įtakas buvo itin naudinga. Sue Mayo gausiai iliustravo medžiagą pavyzdžiais iš savo vykdytų projektų su vaikais, paaugliais, senjorais, bei mišraus amžiaus grupėmis.. Pasak dėstytojos, taikomasis teatras yra galingas įrankis sprendžiant įvairias socialines, psichologines problemas, didinant žmonių įtraukimą į kultūrines veiklas, integruojant pažeidžiamas grupes į visuomenę.

Lektorė iš Jungitnės Karalystės Sue Mayo. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Bene labiausiai lauktas kursas, į kurį vietų nebeliko dar vasaros pradžioje – lietuviams gerai žinomos teatro kūrėjų grupės iš Berlyno „Rimini Protokoll“ seminaras „Miestas – tai scena“. Seminaro metu du trupės nariai Helgard Haug ir Jorgas Karrenbaueris supažindino dalyvius su pagrindiniais teatro mieste kūrimo principais. Iš pradžių dalyviai rinkosi Vilniaus pastatus, kūrė istorijas apie juos, ieškojo teminių ir istorinių jungčių tarp skirtingų Vilniaus miesto vietų. Seminaro rezultatas – komandų sukurti trumpi teminiai turai po sostinės vietas, atspindintys Vilniaus miesto vizijas po 25 metų. Mokyklos dalyviai rinkosi sau aktualias su Vilniaus istorija susijusias temas, kurias projektavo į ateitį – koks bus multikultūrinis miesto paveldas, kokios tautos čia gyvens po 25 metų, kaip atrodys Šnipiškių medinukų ir dangoraižių akistata, kokie gyvenimo pokyčiai laukia Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentų.

Lektorius iš Graikijos Theodoris Abazis. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Vaidybos profesionalams buvo skirti du seminarai: improvizacinės vaidybos technikos ir scenos judesio mokymai. Graikijos nacionalinio dramos teatro meno vadovas, kompozitorius ir režisierius Theodoris Abazis sužavėjo seminaro dalyvius savo charizma ir matematiškai tiksliu požiūriu į improvizaciją. Dalyvių nuomone, toks seminaras – tai ne tik galimybė aktoriui palaikyti formą, bet ir naujos idėjos, metodai, režisūrinio komponavimo principai. O italų aktorius ir režisierius Alessandro Cavoli pakvietė į intensyvų teatro ir sporto sąsajas tyrinėjantį seminarą, kurio metu buvo eksperimentuojama ieškant ribos tarp teatro, sporto ir vaidybos, remiamasi Eugenio Barbos metodais, gausia vaizdine medžiaga.

Lektorius iš Italijos Alessandro Cavoli. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Mokymų dalyviai: tokių dirbtuvių Lietuvoje reikia daugiau

Mokymuose dalyvavusi Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) dėstytoja ir aktorė Asta Stankūnaitė džiaugėsi įgytomis žiniomis ir sakė, kad tokių mokymų Lietuvoje labai trūksta: „Apie šią mokyklą sužinojau netikėtai, naršydama LNDT interneto svetainėje ir labai apsidžiaugiau. Lietuvoje profesionalams aktoriams, režisieriams, dėstytojams rengiamų mokymų labai reta, o vasara – tinkamas metas, kai savaitę galima laisviau suplanuoti ir skirti gilinti žinioms. Labai patiko anglų dėstytojos Sue Mayo įžvalgos apie taikomojo teatro kūrimą – mažai Lietuvoje pažįstamą teatro sritį. Apkritai šie mokymai – seminarų savaitė labai patiko. Radau sau asmeninės naudos, idėjų naujiems sumanymams ir kuo praturtinti paskaitas akademijoje. Labai netikėta, kad vienu metu susirinko tiek kokybiškų dėstytojų ir kiek daug jiems pavyko pasakyti per tas kelias dienas. Pasijuto tikra mokyklos atmosfera, nes visą laiką turėjome daug užduočių ir nuosekliai darbavomės. Kūrybinės dirbtuvės buvo vertingos ir jau patyrusiems aktoriams, ir dar tik pradedantiems savo kūrybinį kelią vaidybos ir režisūros studentams.“

Mokymuose dalyvavo ir psichologas Tomas Lagūnavičius, Kauno jaunimo mokyklos direktorius: „Tai vienas iš įdomiausių teatro edukacijos projektų, kuriuose man teko dalyvauti. Pirmiausia, tai proga susipažinti su pasaulyje veikiančių teatrų ir teatro mokyklų įvairove, pavyzdžiui su „Rimini Protokoll“  pasaulinio garso teatru ir sekti  teatro kaitos tendencijas. Antra, tai puiki galimybė mokytis ir veikti  drauge profesionaliems aktoriams, studentams,  teatro pedagogams, edukologams. Trečia, tai išskirtinai naudinga  teorinių ir technologinių teorijos taikymo dalykų sinergija. Dėkui organizatoriams. Labai laukiu šio projekto tęsinio. Man džiugu, kad LNDT ir Menų agentūra „Artscape“ bando diegti tai, kas mums yra dar labai inovatyvu. Tai parodo ambicingus  organizatorių planus.“

Mokymų akimirka. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktorė Elzė Gudavičiūtė: „Esu labai dėkinga Vilniaus vasaros teatro mokyklos organizatoriams už prasmingą laiką Lietuvos nacionaliniame dramos teatre vykusių kūrybinių dirbtuvių metu. Šis pirmą kartą surengtas edukacinis projektas buvo itin vertingas. Turėjau galimybę susipažinti su pasaulyje pripažintos „Rimini Protokoll“ kūrybinės komandos meninėmis idėjomis ir vykdomais projektais. Žymaus graikų režisieriaus ir pedagogo Theodori‘io Abazi‘io praktiniuose užsiėmimuose aktoriams man patiko jo kryptingai ir metodiškai dėstoma balso ir kūno sąveikos ir dermės siekiamybė. Dėstytojas savo teorines žinias pagrįsdavo skirdamas įvairiausius pratimus, kurie tiek LMTA studentams, tiek ir kartu dirbusiems jų dėstytojams buvo įdomūs ir vertingi.

Mokymų akimirka. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Projekto uždarymo vakarą visi dalyviai – lietuviai, vokiečiai, graikai – vadovaujami Theodori‘io Abazi‘io Lietuvos nacionalinio dramos teatro fojė šokome nacionalinį graikų šokį, o vėliau dar ilgai dalijomės įspūdžiais ir patirtimis miesto kavinėje. Visa tai rodo, jog kūrybinės dirbtuvės tikrai pavyko. Tikiuosi, jog ir kitais metais Lietuvos scenos profesionalai turės galimybę dalyvauti tokiose kūrybinio tobulinimosi dirbtuvėse.“

Vilniaus vasaros teatro mokykla bus organizuojama ir kitąmet

Šių metų Vilniaus vasaros teatro mokyklos rezultatai pristatyti baigiamajame renginyje rugpjūčio 6 d. Lietuvos nacionalinio dramos teatro Studijoje. Susitikimo metu mokyklos dalyviai, jų draugai ir artimieji turėjo galimybę susipažinti su mokymo procesu, idėjomis, kūrybinių dirbtuvių meniniu rezultatu.

Mokymų akimirka. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.

Mokyklos metu darbas vyko mažose grupėse, anglų kalba, mokykloje apsilankė 56 dalyviai. Pasak vienos projekto iniciatorių, menų agentūros „Artscape“  direktorės Aistės Ulubey, vasaros mokykloje ir toliau bus siekiama dirbti kamerinėje aplinkoje, atvežant įdomius ir teatro profesionalams aktualius seminarus, kurie atskleistų naujas teatro kūrimo formas, burtų politiškai ir pilietiškai aktualų teatrą kuriančių menininkų gretas.

Mokymų akimirka. Nuotr. Aldos Eikevičiūtės.