Performanso „Borderline Queen. Kerštas" akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Lietuvos nacionalinis dramos teatras birželio 5, 6 dienomis pristato trečiojo Jaunųjų kūrėjo programos konkurso laimėtojo – Maciejaus Gosniowskio-Gąsiu premjerą – „Borderline Queen. Kerštas“. Savo kūrybinei idėjai M. Gosniowskis pasirinko jį asmeniškai dominančią temą – laisvę ir tai, kaip visuomenė reaguoja į kitokį. Pats būdamas LGBT bendruomenės narys M. Gosniowskis į performansą, kuris rodomas ne teatre, bet klube „Kablys+Kultūra“ pakvietė dar du LGBT narius – Piotrą, rengiantį pasirodymus kaip Twoja Stara (liet. Tavo Močia), ir trans-moterį Kašia, rengiančią drag pasirodymus kaip Ka Katharsis. Su jais kalbasi Leoni Lerch.
Piotrai, jūsų sceninis vardas Twoja Stara lenkų k. reiškia „Tavo Močia“ – kodėl savo personažui išrinkote tokį vardą?
Piotr: Aš įsivaizduoju save kaip motiną. Tai yra gėdinga motina, niekas nenorėtų tokios turėti. Tačiau, žinote, aš esu jūsų motina ir jums teks su tuo gyventi. Taigi, aš žaidžiu su tuo motinišku personažu.
Man patinka šviesti žmones. Drag užsiimu ne vien todėl, kad pristatyčiau žmonėms šį kūrybos žanrą, bet taip pat kad galėčiau kalbėti apie rimtus dalykus, reikščiausi kaip aktyvistas, šviečiantis žmones apie toleranciją, apie visų žmonių įtraukimą, ne tik LGB, bet ir transseksualų bei queer bendruomenės... Man patinka ugdyti žmones, publiką: visi dalyvaujame žaidime, kuris vadinasi „gyvenimas“.
Twoja Stara pasirodymo Vilniuje metu. D. Matvejevo nuotr.
Ar laikote savo drag pasirodymus šviečiamaisiais?
Piotr: Taip, man drag yra platforma šviesti žmones. Vieta, kur gali elgtis triukšmingai ir mokyti kitus. Čia, Vilniuje, taip pat ir namuose, Lenkijoje, turiu nuostabią galimybę dirbti ne tik klubuose, bet ir teatruose, kur didžioji dalis publikos – heteroseksualūs žmonės. Taigi, pristatydamas savo meną tenai gaunu galimybę praplėsti žmonių akiratį už gėjų klubų ribų, už LGBT bendruomenės ribų.
Ar manote, kad drag gali padėti sumažinti diskriminaciją Lenkijoje ir kitose šalyse?
Piotr: Ko gero, tai yra platforma, kurioje gali prasidėti pokyčiai. Jei neslėpsi, kad esi gėjus ar queer, (tiesiog priešingas tam, kas laikoma „įprastu“), galbūt žmonės pradės suprasti, kad tai, ko esame mokomi apie lytiškumą, nėra tiesa.
Taigi, taip, manau, kad galime šį tą pakeisti. Bet tai yra procesas. Ir tai bus ilgas, ilgas procesas. Kad inicijuočiau pokyčius visuomenėje naudojuosi savo aktyvisto ir drag atlikėjo galiomis. Šiandien klimatas nėra mums palankus, bet jis taip pat suteikia tam tikrų galių – turime priešą, kova yra reali, ir privalome kovoti.
Kašia, viename interviu sakėte, kad buvimas drag karaliene moko „moteriškumo meno“, vyrų ir moterų funkcionavimo bei laužo stereotipus apie moteris ir vyrus, kurie gajūs dėl visuomenės kuriamos lyties sampratos. Teigiate, kad drag karalienių kultūra taip pat yra skirta moterims. Kokiu būdu?
Kašia: Aš esu transmoteris, todėl dabar gyvenu savo bendruomenėje, savo šeimoje ir dirbu kaip moteris. Drag man buvo galimybė prisipažinti apie save viešai.
Ka Katharsis pasirodymo Vilniuje metu. D. Matvejevo nuotr.
Mano sceninis vardas yra Ka Katharsis. Jis atskleidžia, kad drag man tarsi išsilaisvinimas, taip pat ir mano kūrybiniame gyvenime. Nedėviu perukų, nesiplatinu klubų, esu vyro kūne. Bet esu moteris. Savo drag pasirodymais noriu papasakoti savo istoriją ir parodyti, kad drag gali būti ne tik juokinga, bet tai gali būti lemiamas momentas atsiskleisti, pasirodyti, kas esi iš tikrųjų. Štai aš čia ir aš – moteris. Lenkijoje moterys ir LGBT bendruomenė neturi lygių teisių. Taigi mes užsiimame drag, kad būtume savo bendruomenės balsu. Tai sunku, Lenkijoje mums labai sunku kovoti už savo teises. Bet mes tai darome.
Taigi drag jums reiškia laisvę, ar ne?
Kašia: Taip. Tikrai, drag man ir visiems aplink mane buvo tas momentas, kai galiausiai galėjau pasakyti visiems – aš esu moteris. Ir sukūriau Katharsį. Bet Katharsis ir Kašia nėra skyrium – tai tas pats žmogus. Kaip Katharsis aš aviu gražius batus, esu gražiai nusigrimavusi, vilkiu gražius kostiumus, bet tik tiek. Kiti žmonės užsiima tuo, kad savo gyvenime galėtų sukurti kažką, ką turi slėpti nuo visuomenės, nuo savo mamos, draugų. Bet kokiu atveju, tai yra laisvė.
Scenoje aš visuomet kalbu apie savo gyvenimą, praeitį. Ką jaučiau, kai nebuvau atsiskleidusi. Tai yra labai asmeniška. Kartais publika verkia kartu su manimi. Nes tai, ką darau, nėra vaidyba. Tai tikri mano jausmai perkelti į sceną, tikra istorija: apie mano buvusį vaikiną, mano mamą, tėvą, žmones, kurių nebėra.
Piotrai, ar jūs aiškiai atskiriate savo sceninį personažą „Twoja Stara“ nuo savo asmenybės, ar jie neatskiriami?
Piotr: Man drag reiškia, kad dirbu su hiperbolizuota savo versija. Kalbu apie tuos pačius dalykus ir būdamas Piotras, ir Twoja Stara. Naudoju drag‘ą kaip būdą kalbėti apie man asmeniškai svarbius dalykus. Jie gali būti rimti. Jie gali būti juokingi. Man labai patinka dirbti su šiomis dviem energijomis – kalbėti juokingai apie rimtus dalykus ir labai rimtai apie dalykus, kurie yra kvaili. Man pats kvailiausias dalykas – visiškai neteisingos socialinės lyties konstrukcijos. Turime dirbti šiuo klausimu ir parodyti, kad tai trukdo mums tapti savimi. Kiekvienas iš mūsų turi potencialą būti nuostabus. Kai sakau „nuostabus“, turiu galvoje, kad gali būti, kuo tik nori, kuo tau pačiam reikia būti. Tačiau socialiniai konstruktai trukdo mūsų potencialui užaugti, trukdo mums tapti geriausia savo versija.
Taigi drag man padeda kalbėti apie rimtus dalykus, bet tuo pat metu man patinka būti komišku. Labiausia mane įkvepia cirkas.
Twoja Stara pasirodymo Vilniuje metu. D. Matvejevo nuotr.
Ar manote, kad drag sceną galima pavadinti įvairiapusiška, t.y. ją sudaro ne vien vyrai, vilkintys drag karalienės kostiumą, bet skirtingi skirtingų lyčių žmonės, atliekantys vis kitokį dragą?
Piotr: Drag bendruomenė, kuriai priklausau, tikrai pasižymi įvairove. Ir man tai geriausiai apibūdina drag bendruomenę, – nes mes esame įvairūs. Mes labai skirtingi, bet tai yra nuostabu. Man labai patinka scenoje matyti ne vien cislyčius vyrus – drag karalienes, bet visą spektrą žmonių.
Man atrodo maištingiausia, kai žmogus, gimęs moterimi, atlieka moterišką dragą – kai moteris įsikūniją į moterišką drag personą. Tai išties galinga. Lenkijoje turiu galimybę dirbti su tokiomis karalienėmis. Kai kurie žmonės vadina jas bio karalienėmis ar faux karalienėmis, bet man nėra svarbu, ar jos bio, ar faux, jos yra tikros, ne apsimestinės karalienės ir jos yra nuostabios. Dažnai klausia: ar moterys gali atlikti drag? Toks klausimas net neturėtų kilti. Moterys atlieka drag. Čia visiems užtenka vietos. Čia save išreikšti gali kiekvienas.
Visi performanso „Borderline Queen. Kerštas“ atlikėjai. D. Matvejevo nuotr.
Kašia: Aš esu viena pirmųjų trans-moterų Lenkijoje, atliekančių drag. Ir viena iš keturių, kurios nenaudoja peruko. Tai yra kažkas nauja Lenkijoje – žmonės stebisi: drag karalienė ir be peruko?! Bet viskas labai paprasta, mums nereikalingas perukas, kad sukurtume asmenybę, man jis nereikalingas, kad būčiau savimi, būčiau moterimi. Mano drag asmenybė yra labai artima man.
Aš esu trans-moteris. Aš nesu vaikinas, vilkintis kostiumą. Aš esu trans-moteris. Lenkijos trans-moterys, kurios vis dar apie tai viešai neprisipažino, rašo man: Kašia, Katharsis, ačiū. Ačiū tau už tai, ką kalbi nuo scenos. Tu turi būti ten, nes kuri kažką naujo mums.
Lenkijoje trans-moterys susitinka labai mažose grupelėse, mažuose kambarėliuose, jos neina į kavinę ar klubą. Jos vis dar slepiasi.
Ir aš esu labai laiminga, kad turiu galimybę užlipti į sceną ir pasakyti: ponios, jūs esate gražios. Nieko nebijokite. Aš taip pat bijojau. Ir dabar aš esu čia. Dėl savęs, taip, bet taip pat ir dėl jūsų. Lenkijoje reikia kažką keisti, ir aš žinau, kad galiu keisti.
Piotr: Man labai patinka, kad tu darai drag. Tikrai labai patinka. Bet, žinoma, tau nereikia mano leidimo, kad galėtum tai daryti.
Kašia: Bet man reikalinga tavo parama. Nes queer ir drag bendruomenė kartais gali būti labai transfobiška.
Piotr: Tiesa. O ar žinote, kas labiausiai neapkenčia gėjų? Kiti gėjai. Turime laikytis išvien, kad pasiektume pokyčių. Ir, žinoma, vienas kito palaikymas yra labai labai svarbus dalykas.
Kašia: Tai nuostabu, nes, pavyzdžiui, Stara turi savo auditoriją, o aš turiu savąją trans-moterų auditoriją, Gąciu turi savo auditoriją, o kartu mes esame komanda ir turime rūpintis vieni kitais.
Skaičiau straipsnį, kuriame rašoma, kad dainavimas pagal fonogramą, lūpų sinchronizavimas – drag elementai – yra naudojami populiariuose šou, tokiuose, kaip „RuPaul's Drag Race“. Taip daroma, kad drag menas taptų patrauklesnis heteroseksualų auditorijai. Dainavimo pagal fonogramą menas taip pat naudojamas populiariose laidose, pvz., Jimmy Fallon naktiniame šou, nepabrėžiant jo queer kilmės. Kokį vaidmenį fonograma atlieka jūsų pasirodymuose?
Piotr: Kalbant apie „RuPauls Drag Race“ – būtent per tokius šou kaip šis, drag tampa matomas ir rodomas per televiziją, ir tai yra nuostabu, nes tokiu būdu auginama drag bendruomenė ir publika. Bet man nepatinka, kaip tai komercializuojama.
Aš taip pat naudoju šią techniką savo pasirodymuose. Tai darau todėl, kad kai buvau mažas gėjus berniukas, 7 ar 8 metų, tada irgi dainuodavau pagal fonogramą – užsidarydavau vonios kambaryje ir šokdavau pagal Tinos Turner muziką, žiopčiodavau mėgdžiodamas jos dainavimą. Taigi man dainavimas pagal fonogramą siejasi su mano, vaikino-gėjaus, tapatybe. Tuomet tai buvo palengvėjimo akimirka, ir aš vis dar tai prisimenu.
Be to, kurdamas drag meną mėgstu eksperimentuoti su pačiu drag – ne su moterų įvaizdžiu, o su drag įvaizdžiu. Todėl naudoju visus tuos dalykus – šlaunų įdėklus, korsetus, ypač ryškų makiažą ir fonogramas – taip atiduodu duoklę pačiam drag žanrui. Aš nesistengiu būti idealia moterimi, nes kas yra ideali moteris? Bet aš stengiuosi vaizduoti drag.
Kašia: Visi gali dainuoti pagal fonogramą ir visi tai daro. Tiek queer bendruomenėje, tiek drag atlikėjai.
Kai naudoju fonogramą savo pasirodymuose, visada renkuosi tik tas dainas, kurios yra apie tai, ką norėčiau papasakoti. Kartais pasirenku labai sunkias ir liūdnas dainas. Kartais šoku ir dainuoju, o kartais tik judu pagal muziką. Žmonės galbūt atpažįsta tas dainas ir prisimena kažką iš savo praeities. Dainavimas pagal fonogramą yra geras ir paprastas būdas kiekvienam drag bendruomenės nariui išreikšti save.
Piotr: Kai kurie žmonės pradeda užsiiminėti drag ir jiems tai tarsi auksas. Jie kuria drag dėl paties drag. Man tai yra priemonė kalbėti tam tikroms temoms – vadinu tai dragtyvizmu. Aktyvizmas per drag.
Visuomet sakiau: drag yra nuostabus tuo, kad galime visiškai neturėti talento ir būti nepaprastai žavingi.
Kašia: Man drag yra tarsi viską apjungianti meno forma. Prieš tai kūriau paveikslus, keramiką, bet Katharsis yra mano meninio kūrybiškumo šerdis. Mano menas visuomet buvo susijęs su transseksualumo tema, o savo drag pasirodymuose galiu būti su žmonėmis. Menas nebėra tik paveikslėlis, į kurį gali žiūrėti ir galvoti, pirkti, ar nepirkti. Galiu grimo pagalba perkelti paveikslą ant savęs. Dabar galiu gyvai scenoje parodyti žmonėms, ką kūriau pastaraisiais metais ant popieriaus. Aš esu gyva drobė. Tai man ir yra drag.
Piotr: Man labai patinka, kad drag yra toks atviras kiekvienai išraiškai, visoms meno formoms. Galite šokti, dainuoti, galite rodyti madas, kurti stendapą. Jei viduje girdi balsą, šnabždantį „drag, daryk drag“, tai gali pakeisti tavo perspektyvą.
Iš anglų kalbos išvertė Judita Gliauberzonaitė.
Performansas „Borderline Queen. Kerštas“ rodomas tik du kartus – birželio 5 ir 6 dienomis klube „Kablys+Kultūra“.