RYMDEN | GHOST-NOTE | Vilnius Mama Jazz 2022

Apie

RYMDEN

Norvegija, Švedija

 

Bugge Wesseltoft – p, keys

Dan Berglund – b

Magnus Öström – dr

 

„Supergrupė“ – terminas, kuris muzikos pasaulyje vartojamas gana dažnai ir, tiesą sakant, kartais gal net atrodo kiek nuvalkiotas (jei yra nežinančių – jis reiškia kolektyvą, į kurį susiburia anksčiau kitose grupėse išgarsėję muzikantai). Bet yra atvejų, kai jį verta tarti su pasididžiavimu. Apie „Vilnius Mama Jazz“ šįmet pradėsiančius svečius iš Šiaurės galima, norisi ir reikia kalbėti būtent taip.

Trio „Rymden“ – sąlyginai neseniai, prieš keletą metų suskambęs pavadinimas, tačiau visi trys jo nariai yra puikiai žinomi džiazo pasaulyje, o jų vardai skamba toli už Skandinavijos ribų.

Pianistas ir kompozitorius Bugge Wesseltoftas – vienas ryškiausių Norvegijos džiazo muzikantų, į šios šalies sceną galingai įsiveržęs prieš tris dešimtmečius. Vienu iš „nu jazz“ skambesio architektų laikomas muzikantas yra įtakingos muzikos leidyklos „Jazzland“, atvėrusios duris ne vienam ryškiam talentui, įkūrėjas ir savininkas. Dar praėjusiame amžiuje jis sužibėjo projektais su daugybe džiazo sunkiasvorių – nuo savo šalies legendų, gitaristo Terje Rypdalo ir saksofonininko Jano Garbareko iki 2009-aisiais „Vilnius Mama Jazz“ scenoje žibėjusio JAV būgnininko Billy Cobhamo.

Drąsiai džiazą, elektroninę muziką, hiphopo elementus savo kūryboje derinantis norvegas 1993-aisiais įkūrė savo grupę „New Conception of Jazz“. Kaip lyderis jis išleido jau keliolika albumų, kurių kiekvienas pasižymi ypatingu alkiu muzikiniams nuotykiams. Jo kolekcijoje – ne vienas prestižinis Norvegijos muzikos apdovanojimas, ir niekam nekyla abejonių, kad jiems ateityje dar prireiks ilgesnės lentynos.

Kitos grupės „Rymden“ dvi trečiosios – švedų bosistas Danas Berglundas ir būgnininkas Magnusas Öströmas, keliolika metų groję viename svarbiausių Europos džiazo kolektyvų.

Nuo 1993 iki 2008 metų jie grojo pianisto Esbjörno Svenssono trio („e.s.t.“). Šia sudėtimi grupė įrašė per dešimt albumų, kurie pritrenkė visą džiazo pasaulį. Paklauskite bet kurio džiazą tyrinėjančio kritiko – greičiausiai išgirsite, kad „e.s.t.“ tuo laikotarpiu buvo viena įspūdingiausių ir kūrybingiausių grupių mūsų žemyne, o gal ir ne tik.

Žymios, gerą skonį propaguojančios Vokietijos leidyklos „ACT“ kataloge ši grupė išlieka populiariausia per visą istoriją. Grupės karjerą pažymėjo Vokietijos, Prancūzijos ir kitų šalių džiazo apdovanojimai, tačiau 2008-aisiais ją nutraukė tragiška E. Svenssono žūtis.

Praėjusiame dešimtmetyje B. Wesseltoftas pradėjo bendradarbiauti su D. Berglundu, o galiausiai į galvą šovė puiki mintis – suburti naują trio, kuriame Skandinavijos džiazo grynuoliai susijungtų į naują lydinį.

Trio „Rymden“ 2017-aisiais debiutavo džiazo festivalyje Bergene – jau pirmasis pasirodymas buvo palydėtas ovacijomis ir nepaliko jokių abejonių, kad ši kelionė turi tęstis.

Po serijos koncertų 2019-aisiais pasirodė debiutinis grupės albumas „„Reflections and Odysseys“, o po metų – ir antrasis diskas „Space Sailors“.

„Kosmoso jūreiviai“ – toks antrojo albumo pavadinimas pasirinktas neatsitiktinai. „Rymden“ norvegų ir švedų kalbomis reiškia būtent kosmosą. Kosmosą, įkvepiantį muziką, apmąstymus ir įspūdingą atlikėjų bendrystę, kuri scenoje atrodo lyg nužengusi iš kitos planetos.

Iškart reikia pasakyti vieną dalyką – jei netyčia dar nesate girdėję šios grupės ir į koncertą žengiate nežinodami, ko tikėtis, išmeskite iš galvos visus stereotipus. Ir apie skandinavišką džiazą, ir apie šios grupės muzikantų ankstesnę kūrybą.

„Švelni melancholiška muzika, kurios tinka klausytis žiūrint į ledkalnį ar medituojant prie fjordo“ – savo grupės aprašymuose patys iš šių šablonų švelniai šaiposi „Rymden“ nariai. Ne, tai nereiškia, kad jų muzikoje nėra nieko panašaus. Tiesiog „Rymden“ – tai išties kosminis (be šio žodžio neišsiversi) idėjų ir fantazijos katilas, kuriame žanrų ribos trinasi greičiau nei karštos arbatos puodelyje ištirpsta šaukštelis cukraus.

Džiazas, progresyvusis ir psichodelinis septintojo dešimtmečio rokas, kartais net pankiškas chuliganizmas – visa tai kartais „Rymden“ kūriniuose sutelpa į dvi minutes, o kartais išsivysto į ilgą, visomis spalvomis žaižaruojančią muzikos kometą.

Pora kritikų sugalvotų apibūdinimų, nors nuo jų turbūt ir nepasidaro aiškiau, vis dėlto apibrėžia šios grupės polėkį. „Lyg legendinis lenkų kompozitorius Krzystofas Komeda kurtų muziką Romano Polanskio filmui, bet dar pasikviestų aršiuosius pankus „Fugazi“. Arba lyg Chopinas būtų sugalvojęs rašyti „doom“ metalą“. Turbūt šių sakinių pakanka, kad suprastume, jog „Vilnius Mama Jazz“ atidarymo vakarą laukia nekasdienė muzikinė patirtis.

Patys muzikantai sako, kad jų kūryba – lyg kelionė per Visatą, su nusileidimu Mėnulyje, paklydimais žvaigždėlapiuose. Tačiau, kaip paliudys bet kuris „Rymden“ koncertą matęs melomanas, iš visų tamsių posūkių ši grupė visada suranda kelią atgal.

Nuo melancholijos iki triukšmo,dramos ir įtampos, nuo minimalizmo iki sudėtingų melodinių struktūrų – „Rymden“ groja tikrą XXI amžiaus džiazą, kupiną išminties ir atradimų, humoro ir rimties.

Viena, dėl ko nekyla abejonių – klausantis atrodo, kad šiems muzikantams tiesiog buvo lemta susitikti. Kai iš instrumentų jie išgauna garsus, kurie atrodo neįmanomi, lieka patikėti – jei kalbam apie muziką, Visata turi savo planą. Ir „Rymden“ tikrai yra svarbi jo dalis.

 

 

 

GHOST-NOTE

JAV

Robert Searight - Drums

MonoNeon - Bass

Dominique Xavier Taplin - Keys

Peter Knudsen - Guitar

Jonathan Mones - Sax, Flute

Danny Wytabis - Trombone

Devin Way - Drums / Percussion

 

Ypatingi 21-ojo „Vilnius Mama Jazz“ svečiai, festivalio atidarymo koncerte užduosiantys veržlų, bet švelnų ritmą – melomanų širdis visame pasaulyje ištirpdžiusi grupė GHOST-NOTE.

„Ghost-Note“ – trimis „Grammy“ apdovanojimais įvertintos grupės „Snarky Puppy“ narių – būgnininko Robert “Sput” Searight ir perkusininko Nate Werth suburta funk, hip-hop ir jazz fusion muzikos žanrų vandenyse naviguojanti grupė iš Dalaso (Teksasas).

Suvienijusi gausų būrį aukščiausio lygio muzikantų, grojančių su tokiomis pasaulinio lygio žvaigždėmis kaip Prince, Snoop Dogg, Erykah Badu, Herbie Hancock, Kendrick Lamar, Marcus Miller, Toto, Justin Timberlake ir kt., „Ghost-Note“ energingai garsina funk stiliaus muziką, kūryboje besiremdami pamatais, kadaise paklotais šio stiliaus pionierių James Brown ir Sly & The Family Stone bei įliedami savitų ir gaivių afrobeat, hip-hop, psichodelikos bei pasaulio muzikos elementų.

2018 metais išleisdama albumą „Swagism“, grupė aiškiai išdėstė savo misiją. Albume svarbiausia yra ritmas – nenugalimas, stiprus pulsas, kuriuo grindžiama laukinė, sodri grupės kūryba. Būtent „Swagism“, kuriame kartu su „Ghost-Note“ nariais pasirodo tokie garsūs kviestiniai svečiai kaip Kamasi Washington, Karl Denson, Bobby Sparks, Nigel Hall, Taz, ir kt., demonstruoja stulbinantį muzikantų gebėjimą sutelkti jėgas sukuriant nepakartojamą ir įtraukiantį stiprios energetikos skambesį.

Bebaimiai tiek garso gyliu, tiek sąmoningu socialiniu albumo „Swagism“ kontekstu, grupė užtikrintai demonstruoja nuotykių troškimą fantastiškuose veržliuose gyvuose pasirodymuose. „Ghost-Note“ koncertai – drąsūs, sklandūs ir nepretenzingi, kas neretai siejama su džiazo muzika. Kiekvienas gyvas pasirodymas lankytojams dovanoja įtraukiančius šokio ritmus ir užkrečiamą geros savijautos energiją, suteikiančią galimybę visiškai atsipalaiduoti ir pajausti bendrumą – tiek tarp klausytojų, tiek tarp muzikantų.

Susikūręs 2015 m., „Ghost-Note“ kolektyvas sėkmingai ir užtikrintai laimi klausytojų simpatijas visame pasaulyje. Du grupės studijiniai albumai – 2018 m. „Swagism“ ir 2015 m. „Fortified“ – pelnė kritikų ir klausytojų pripažinimą. Abu albumai užėmė 1-asias vietas iTunes džiazo geriausiųjų kategorijoje, o nuolat auganti muzikantų šeima koncertinius turus surengė Jungtinėse Valstijose, Kanadoje, Europoje ir Japonijoje bei koncertavo aukšto lygio tarptautiniuose muzikos festivaliuose.

 

Datos

Rodyti daugiau

Kūrėjai

Galerija

Rodyti daugiau

Komentarai

Komentarų nėra.
Kviečiame dalintis įspūdžiais apie spektaklį.