METAI KARO. GARSO KELIONĖ (Renginių Ukrainai palaikyti ciklas)

  • Režisierius

    - -

  • Trukmė

    ~ 30 min.

  • Salė

    Fojė

  • Renginys nemokamas. Po jo vyks pokalbis.

Apie

Idėjos autoriai: Roberto Becerra, Manuel Velázquez, Eglė Murauskaitė, Agnė Pulokaitė

Kompozitoriai:  Roberto Becerra, Manuel Velázquez

Duomenis surinko, susistemino ir konsultavo – Eglė Murauskaitė

 

Lietuvos nacionalinis dramos teatras tęsia įvykiams Ukrainoje apmąstyti skirtų renginių ciklą, prasidėjusį 2022 m. birželio mėnesį. Šį mėnesį pakviesime susiburti karo metinių išvakarėse – vasario 23-ąją. Skambės specialiai LNDT sukurta elektroakustinė erdvinė kompozicija – karo duomenų sonifikacija. Ši idėja įgyvendinama bendradarbiaujant kompozitoriams Roberto Becerra ir Manuel Velázquez bei mokslininkei Eglei Murauskaitei. Muzikinės kompozicijos atspirties tašku tapo realūs jau metus vykstančio karo duomenys – prarastos teritorijos, trečiųjų šalių pagalba, civilių žūtys. Pirminę idėją vis dėlto smarkiai pakoregavo mokslininkės žvilgnis, leidęs suprasti, kad karo įkarštyje dalies  duomenų surinkti yra neįmanoma, arba jie nėra patikimi. Todėl tokie svarbūs, tačiau šiuo metu statistiškai neįvertinami, karo padariniai kaip sugriauti miestai, sunaikintos vertybės, patirtos traumos ar išnykusios augalų ir gyvūnų rušys, sonifikacijoje suskambės kaip kontekstiniai garsai, neleidžiantys pamiršti, koks visa apimantis yra karas.

„Projektui naudojome viešus kasmėnesinius 2022 metų duomenis. Norėjosi prie karo tematikos eiti iš kiek įmanoma įvairiapusiškesnių kampų, geriau suvokti mastelius tiek vykstančios griūties (pvz., sunaikinti pastatai, automobiliai), tiek atkeliaujančios paramos (ekonominė, humanitarinė, karinė). Dėl savo prigimties karas apskritai leidžia perspektyvą pamatyti tik per galinio vaizdo veidrodėlį: tikslius duomenis rinkti vietoje ir iš karto sudėtinga, užtrunka juos patikrinti ir susisteminti, normalu, kad pastarojo pusmečio statistikos daug kur dar vis trūksta, tenka nemažai remtis trečiųjų šalių (siunčiančių paramą, priimančių pabėgėlius) šaltiniais. Kasdien girdint apie karių ir civilių mirčių statistiką, sekinančius mūšius dėl nedidelių teritorijų, sunku susidaryti bendrą vaizdą. Be to, daugybę kritinių aspektų sunku įkainoti – pvz., psichologinių traumų pasekmės, sunaikintos ekosistemos, – taigi kai kur naudojome kontekstinius asociatyvius garsus, kurie primena apie šiuos vykstančius procesus, bet nėra išreikšti statistiniais elementais“, – sako projekto bendraautorė mokslininkė Eglė Murauskaitė.

„Manome, kad vienas kertinių žmogiškosios būties aspektų yra tai, jog visiškai objektyvi komunikacija ir realybės patyrimas yra tiesiog neįmanomi. Būtent dėl to kurdami šią sonifikaciją, kuri remiasi Rusijos invazijos į Ukrainą statistiniais duomenimis, pirmiausia turėjome suvokti ir išsiaiškinti savo santykį – tiek racionalų, tiek emocinį – su gautais skaičiais. Kitaip tariant, prieš duomenis paversdami muzika, pirmiausia turėjome praleisti juos per savo mintis ir jausmus. Tai paskatino į šį kūrybinį procesą pažvelgti dvejopai. Laiko plotmėje (t.y. kada garsai pasigirsta) nuosekliai laikysimės to, ką Eglės surinkti duomenys mums diktuoja, taigi būsime maksimaliai objektyvūs. Iš kitos pusės – sprendimai dėl to, kokius duomenis naudoti, kokius garsus jiems priskirti ir kaip visa tai suausti į bendrą muzikinį audinį, bus neišvengiamai paveikta mūsų asmeninio santykio su šiuo karu: kaip priimame jo siaubingą brutalumą, jo įtaką mums, esantiems šalia, bet vis dėlto už karo lauko ribos, pagaliau kaip jis keičia vaizdą pasaulio, kuriame be jo vyksta daug kitų žiaurumų. Todėl mums svarbiausia buvo ne vien pasiūlyti savąją garsinę duomenų interpretaciją, tačiau pakviesti žmones apmąstyti baisias šio karo pasekmes, kokią reikšmę turi kitų šalių siunčiama pagalba, o galiausiai – kaip kiekvienas iš mūsų prisideda prie to, kas vyksta ir vyks šiame pasaulyje, kurį kuriame drauge“, – mintimis dalinasi kompozitoriai Roberto Becerra ir Manuel Velázquez.

 

Roberto Becerra

Šiuo metu Lietuvoje gyvenantis ir kuriantis menininkas, technologijų kūrėjas, dėstytojas ir kultūros vadybininkas iš Meksikos. Baigė mechatronikos bakalaurą, taip pat akustikos ir muzikos technologijų magistro studijas. Kuria muziką, garso instaliacijas, taip pat dėsto Muzikos inovacijų studijų centre (Lietuvos muzikos ir teatro akademija). Yra vienas iš kultūros centro „Idėjų blokas – Kompresorinė“ įkūrėjų, taip pat skaitmeninio kultūros ir meno lauko žemėlapio ARTTICE bendraautorius.

 

Manuel Velázquez

Gimė Meksikoje, kur dar ankstyvoje vaikystėje pradėjo muzikinę veiklą. Studijavo muzikos kompoziciją ir atlikimą (gitara) Meksikoje, vėliau persikėlė į Europą, kur tęse muzikos studijas (kompozicija, džiazas) Barselonoje. Jis yra sukūręs muziką ne vienam dokumentiniam, vaidybiniam ir animaciniam filmui, taip pat teatro spektakliams, dalyvavo tarpdisciplininiuose meno projektuose, kuriuose susijungia muzika ir poezija. Yra išleidęs tris albumus: „Into Madness“ (2016, Barselona), „Abstracciones“ (2020, Meksikas), „Dvylika“ ( 2022, Vilnius). Šiuo metu gyvena Vilniuje, kur dirba kompozitoriumi, aranžuotoju ir prodiuseriu.

 

Eglė E. Murauskaitė

Marylando Universiteto vyriausioji mokslininkė, dirbanti tarptautinio saugumo srityje daugiau nei 14 metų. Eglė dirba su krizių scenarijų modeliavimu plačiame geografiniame spektre, reguliariai konsultuoja įvarias Vakarų ginkluotųjų pajėgų struktūras, savo įžvalgas publikuoja mokslinėje spaudoje, yra dviejų monografijų bendraautorė, taip pat NARA tinklalaidžių bendraautorė.

Mokslinę veiklą ji derina su meditatyvia savityra ir garso bei judesio praktikomis - Inner Dance, kontaktine improvizacija, intuityvus dainavimas, ir kt.

 

Kūrėjai

Komentarai

Komentarų nėra.
Kviečiame dalintis įspūdžiais apie spektaklį.