LNDT 85 sezono apžvalga

Mieli žiūrovai, teatro draugai ir kolegos,

teatro sezonui vėl artėjant į pabaigą, primename jums apie teatro nuveiktus darbus. Praėjusiais metais pirmą kartą užsakėme sezono premjerų apžvalgą dviems teatro kritikėms, norėdami profesionalaus žvilgsnio iš šalies. Paprastai žiniasklaidoje sulaukiame atskirų premjerų įvertinimo, tačiau labai reikalingos ir teatro sezono visumą vertinančios apžvalgos. Šį kartą tokias apžvalgas parengė teatro kritikės Rimgailė Renevytė ir Dovilė Zavedskaitė. Taigi siūlome jums prisiminti 85 sezono premjeras, naujienas ir svarbiausius LNDT įvykius. Malonaus skaitymo!

Jūsų,

Lietuvos nacionalinis dramos teatras

 

 

 

Teatro partneriai, rėmėjai ir draugai

 

Prieš apžvelgdami sezono įvykius, paminėsime LNDT partnerius ir rėmėjus. Jų dėka 85-asis sezonas žiūrovams pristatytas sklandžiau ir efektyviau, galėjome kartu džiaugtis teatro pasiekimais.

 

Dėkojame:

 

generalinei LNDT rėmėjai –  UAB „Norfa“ už skirtą paramą teatro spektaklių kūrimui, naujienų svetainei 15min.lt, žurnalui „Žmonės“ ir „IQ“ – už teatro žinių ir naujienų sklaidą, Onassis Foundation programai Onassis Air už paramą spektakliui „Quanta“, Adomo Mickevičiaus institutui Lenkijoje už paramą, skirtą spektakliams „Quanta “ ir „ Paukščiai“, „Onassis Stegi“ menų centrui Atėnuose (Graikija), Antverpeno „De Singel“ teatrui (Belgija), Nacionaliniam Brno teatrui (Čekija), tarptautiniam teatro festivaliui „Boska Komedia“, kompanijai NewError – už partnerystę kuriant spektaklį „Quanta“, teatrui ESPOO (Suomija) – už partnerystę kuriant spektaklį „Paukščiai“, kūrybinei agentūrai FABULA už kampaniją „Pabusk iš tikrovės“ ir bendrą darbą visą sezoną, tarptautinei logistikos įmonei „Omniva“ už spektaklio „Fermentacija“ rėmimą, UAB „Veritas Ana“ direktoriui Virginijui Adutavičiui už akmenį Henriko Vancevičiaus skulptūriniam portretui teatre.

----------------------------------------

Taip pat dėkojame savo steigėjui – LR Kultūros ministerijai.

 

 

Per 2024-2025 m. sezoną žiūrovams pristatėme 6 premjeras

 

 

 

TEATRO KRITIKIŲ APŽVALGOS

 

85-asis sezonas – humaniškas, švelnus ir susirūpinęs

Dovilė Zavedskaitė

 

85-asis Lietuvos nacionalinio dramos teatro sezonas atrodė saugus. Saugus dvejopa prasme: visose premjerose galėjai jaustis saugus paties meno kūrinio prasme – tai buvo išbaigti ir kruopščiai išartikuliuoti pasauliai, kai kurie veikę kaip būsenos, kai kurie – kvietę svarstyti, aiškintis priežastingumą, dalykų kilmę. Tačiau drauge jie buvo saugūs ir kita prasme – nekėlė revoliucijų, neskelbė manifestų, nesiėmė žanrinių iššūkių ar mėginimo kalbėti įvairesnei publikai. Ko gero, iš šio sezono spektaklių būtų galima gana tiksliai apibrėžti tikslinio teatro žiūrovo portretą, ir jis puikiai tiktų visiems šešiems spektakliams. 

Skaityti daugiau >>>>>>>

 

85 sezonas: pabusti į sapną

Rimgailė Renevytė

 

Šio sezono šūkis „Pabusk iš tikrovės“ reagavo į visuomenės ir pasaulio pokyčius bei siūlė „į nežinomybę ir mėginti suprasti pasaulį iš naujo“. Tačiau ar ir kaip šie žodžiai susisiejo su šio sezono premjeromis?

Veikiausiai pirmoji premjera geriausiai atliepė praėjusio sezono pabaigos spėjimus. Lukaszo Twarkowskio „Quanta“ žiūrovus nukėlė į 1938-uosius, kai Šveicarijos kalnuose esančiame „Les Moires“ viešbutyje susitinka vokiečių fizikas Werneris Heisenbergas, austrų fizikas teoretikas ir vienas iš kvantinės fizikos pirmeivių Wolfgangas Ernstas Paulis, prancūzų chemikė bei fizikė Irène Joliot-Curie bei paslaptingomis aplinkybėmis dingęs italų fizikas Ettore Majorana. Mokumetiniame (t.y. dokumentiškai tikrovę imituojanti fikcija) susitelkė ne tiek į kvantinės fizikos dėsnius, kiek į žmonių santykių fiziką. Pabusti iš tikrovės į tikrovę imituojantį sapną, kuriame niekada neįvykę, bet įmanomi dalykai randa savo dokumentinę formą. Kaip stiprioji Twarkowskio pusė – vaizdas ir medijuotas žaidimas erdve, taip silpnąja „Quantos“ puse laikyčiau dramaturgiją. Rodos, jog būtent žodžiai šiame spektaklyje klampina aktorius savo neįmanomumu.

Skaityti daugiau >>>>>>>

 

 

 

 

LNDT – Lietuvos teatro veidas tarptautinėje scenoje

 

Šį sezoną kaip niekad išryškėjo aktyvi LNDT veikla tarptautiniuose forumuose ir ilgai vystomas partnerystes vainikavo konkretūs darbai. Vienas svarbiausių ir kompleksiškiausių sezono darbų – Lukaszo Twarkowskio režisuotas spektaklis „Quanta“, kurio premjera įvyko rekonstruotoje Didžiojoje scenoje 2024 m. rugsėjo 13 d. Spektaklis sukurtas bendradarbiaujant su reikšmingais užsienio partneriais: „Onassis Stegi“ menų centru Atėnuose (Graikija), Antverpeno „De Singel“ teatru (Belgija), Nacionaliniu Brno teatru (Čekija), tarptautiniu teatro festivaliu „Boska Komedia“ Krokuvoje ir Adomo Mickevičiaus institutu Varšuvoje (Lenkija). Tai nedažnas atvejis Lietuvos teatre, kai kūrybines pajėgas ir finansinius resursus apjungia net 5 svarbūs partneriai.  Spektaklis sulaukė šešių Auksinių sceno kryžių nominacijų (už režisūrą, scenografiją, vaizdo projekcijas, šviesos režisūrą, muziką ir nepagrindinį vaidmenį). Apdovanojimus gavo Łukaszas Twarkowskis už „Quantos“ režisūrą, už scenografiją – Fabienas Lédé, apdovanojimą pelnė ir šio spektaklio šviesos dailininkas Eugenijus Sabaliauskas.

Netrukus po premjeros „Quanta“ buvo parodyta tarptautiniame festivalyje „Boska Komedia“ (Krokuva), balandį buvo rodoma „De Siegel“ menų centre Antverpene, gegužės mėnesį gastroliavo Nacionaliniame Brno teatre. Paskutinės šių metų gastrolės – spektaklio „Respublika“ birželio pradžioje Taipėjaus Scenos menų centre.

Antroji 85-ąjį sezoną įvykusi premjera LNDT – taip pat tarptautinė. Spektaklį pagal Albert’o Camus romaną „Svetimas“ spalio 3 d. Naujoje salėje pristatė slovėnų režisierius Jernej Lorenci. Kartu su dramaturgu Dino Pešutu režisierius buvo nominuotas „Auksiniam scenos kryžiui“ geriausios dramaturgijos kategorijoje.

Pavasarį, kovo 14 d. Naujojoje salėje įvyko Lenkijoje ir Prancūzijoje dirbančios režisierės Annos Smolar režisuoto spektaklio „Paukščiai“ premjera. Anksčiau LNDT pristačiusi spektaklį „Sulėtintai“, režisierė nagrinėja manipuliacijos ir dominavimo mechanizmus darbo vietoje ir įkvėpimo semiasi iš Holivudo aktorės, Alfredo Hitchcocko filmų žvaigždės Tippi Hedren memuarų. Spektaklis sukurtas bendradarbiaujant su suomių teatru ESPOO. Šiuo metu planuojamas spektaklio gastrolės Suomijoje.

 

 

Spektakliai „Fossilia“ ir „Apmąstant omarą“ Lietuvos sezone Prancūzijoje

Spalio 2 d. Prancūzijos sostinėje Paryžiuje prasidėjo scenos menų vitrina „Focus Lituanie“ – tai buvo Lietuvos sezono Prancūzijoje dalis. Pirmasis spektaklis, parodytas prancūzams – Eglės Švedkauskaitės sukurta „Fossilia“. Spektaklis parodytas Théâtre de la Ville padalinyje Théâtre des Abbesses, įsikūrusiame Monmartro rajone, spalio 2, 3, 4 dienomis.

Lietuvos sezono Prancūzijoje komisarė Virginija Vitkienė kalbėdama apie tai, kodėl būtent „Fossilia“ buvo parinkta pradėti „Focus Lituani“, sakė: „Šalia įtaigios meninės formos vienu svarbiausių faktorių buvo aktualios spektaklio temos. Eglės Švedkauskaitės režisuota „Fossilia“ – vienas tų kūrinių, per kurį atsiskleidžia ne tik sudėtingos trauminės Lietuvos istorijos ir tai lydinčios asmeninės patirtys, bet tai ir spektaklis, rezonuojantis su dabartimi: Rusijos karu Ukrainoje. Jį pradėjusieji veikia tokiais pat nusikalstamais metodais kaip prieš 80 metų Lietuvoje.“

„Į Paryžių keliauju labai pakylėta – man be galo smalsu, kaip kūrinį, mano ir mano tautos atminties dalelę, priims prancūzai. Ne kartą minėjau, kad „Fossilia“ – labai asmeniškas spektaklis, todėl jaučiu didelį pasididžiavimą, kad pasirodysime jį vienoje svarbiausių Paryžiaus scenų“, – prieš kelionę į Paryžių kalbėjo režisierė Eglė Švedkauskaitė.

Lapkričio 7, 8, 9 dienomis Théâtre Nanterre-Amandiers, Paryžiaus priemiestyje įsikūrusiame teatre, buvo parodytas dar vienas LNDT spektaklis „Apmąstant omarą“. Jį pagal amerikiečių rašytojo Davido Fosterio Wallace‘o to paties pavadinimo esė ir kitus kūrinius režisavo Yana Ross. Pasak režisierės, Théâtre Nanterre-Amandiers jau anksčiau domėjosi galimybe pristatyti jos kūrybą Paryžiuje. 2022 metais Venecijos bienalėje pristatytas Y. Ross spektaklis „Trumpi pokalbiai su šlykščiais vyrais“ pritraukė daugelio prancūzų dėmesį, tarp jų – ir Théâtre Nanterre-Amandiers tarptautinių ryšių vadovės Anne Goalard. „Jos dėka ir gyvuoja mano ryšys su Prancūzija. Labai nekantrauju susitikti su žiūrovais Paryžiuje, tai yra mano pirmas susitikimas su didele prancūzų auditorija“, – sako Yana Ross.

 

MITOS21

2024 m. rudenį LNDT buvo pakviestas prisijungti prie organizacijos Mitos21, vienijančios stipriausius Europos teatrus:  Berlyne veikiančius Berliner Ensemble ir Deutsches Theater, Stokholme įsikūrusį Dramaten, Düsseldorfer Schauspielhaus, Tarptautinį Amsterdamo teatrą, Nacionalinį Londono teatrą, Paryžiuje esantį Odéon-Théâtre de l'Europe, Hamburge įkurtą Thalia Theater ir kitus.

Pakviesti Lietuvos nacionalinį dramos teatrą į šį prestižinį tinklą, pasak Mitos21 atstovų, nuspręsta atsižvelgus į darbą pradėjusius naujus meno vadovus ir jų meninę kryptį. LNDT yra pirmasis teatras iš Lietuvos ir iš Baltijos šalių pakviestas į Mitos21 tinklą.

„Džiaugiamės galėdami pasveikinti Lietuvos nacionalinį dramos teatrą, kuris puoselėja ir propaguoja geriausias puikaus Lietuvos teatro tradicijas, taip pat yra atsidavęs Europos ir tarptautiniam kultūriniam bendradarbiavimui. Keletas Mitos21 narių jau palaiko glaudžius meninius ryšius su LNDT ir tikimės tolesnių bendrų projektų ateityje!“ – sako  Mitos21  atstovė Iphigenia Taxopoulou.

 

 

Mitos21 tinkle daugiausia dėmesio skiriama asmenims, teatro profesionalams, norintiems kvestionuoti ir persvarstyti didžiųjų valstybinių teatro institucijų, taip pat tinklų vaidmenį, funkcijas ir naudą šiuolaikinėje visuomenėje. Ši organizacija nesiekia turėti jokios oficialios ar juridinės struktūros, o veikla koordinuojama pačių narių, kurie keičiasi rotacijos principu. Mitos21 remiasi tik dalyvaujančių profesionalų noru susitikti ir dirbti kartu.

Gegužės 16-18 d. LNDT meno vadovai dalyvavo tinklo dramaturgų susitikime Londono nacionaliniame teatre. Sustikimo tema – kaip kurti teatre klimato krizės akivaizdoje.

Daugiau informacijos apie šį tinklą rasite adresu https://mitos21.com/members

 

DRAMATURGIJA

 

Šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“

2024 m. lapkričio 12–17 d. įvyko dar vienas „Versmės“ festivalis. Šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“ yra itin svarbus tęstinis LNDT projektas, tampantis viena iš priemonių LNDT tarptautinių partnerysčių mezgimui. 2024 m. tokia partnerystė užsimezgė su teatro festivaliu „Actoral“ Marselyje (Prancūzija), kurie tapo „Versmės“ verstinių pjesių programos partneriais. „Actoral“ festivalio kuruotoje programoje „Versmėje“ buvo perskaitytos trys į lietuvių kalbą išverstos prancūzų autorių pjesės.  Visi „Versmės“ renginiai yra nemokami, tiesiogiai transliuojami teatro FB paskyroje.

No photo description available.

 

Buvo pristatyti mūsų teatro horizonte visiškai nauji prancūzų autoriai ir jų kūriniai, turintys asmenišką ir itin socialiai angažuotą problematiką - Rébeccos Chaillon, Sonios Chiambretto ir  Mathieu Tulissi Gabard’o pjesės. Jų skaitymus režisavo Gytis Ivanauskas, Gediminas Rimeika ir Rokas Lažaunykas. Antroje festivalio dalyje vyko naujų, tarptautinės dramaturgų rezidencijos, kurią LNDT inicijavo kartu su užsienio partneriais, metu parašytų tekstų skaitymai. Lietuvai rezidencijoje atstovavo kino režisierius ir scenaristas Karolis Kaupinis. Jis ir režisavo savo pjesę „Lietuvių mirties pranešimai. Vieno spektaklio istorija“, sulaukusią daugiausiai žiūrovų dėmesio. Dramaturgų rezidencijoje Ispanijos nacionaliniam teatrui atstovaujanti Maite Pérez Astorga režisavo savo pjesės skaitymą, o Zagrebo nacionaliniam teatrui atstovaujančios Vedranos Klepicos tekstas patikėtas į Urtės Sėjūnaitės rankas.

Vilniuje skambėjo prancūzų pjesės, o štai Marselyje festivalyje „Actoral“, kuris padėjo sudarant prancūzišką „Versmės“ programą, buvo pristatyta Dovilės Zavedskaitės pjesė „Lygumos“, tapusi didžiulės Lietuvos kultūros sezono Prancūzijoje programos dalimi.

 

 

Europos dramaturgų rezidencijos programa

LNDT jau trečius metus įgyvendina Europos dramaturgų rezidencijos programą. Šį kartą teatro partneriais buvo Ispanijos nacionalinis teatras, Maksimo Gorkio teatras Berlyne, Karališkasis flamandų teatras Briuselyje, Zagrebo jaunimo teatras ir tarptautinis šiuolaikinio meno ir rašymo festivalis „Actoral“ Marselyje. Vasario mėnesį atranką Lietuvoje dalyvauti rezidencijos programoje laimėjo įdomiausią idėją pateikusi teatro kritikė, dramaturgė Kristina Steiblytė. Iš 19-os pateiktų idėjų aprašymų komisija laimėtoja išrinko teatrologę Kristiną Steiblytę, pasiūliusią kūrinį apie biologinę, ekonominę ir kultūrinę miško svarbą.

Kristina Steiblytė su kolegomis iš Belgijos, Ispanijos ir Kroatijos vystys savo sumanymą keturiose savaitės trukmės rezidencijose: pirmasis susitikimas Madride įvyko kovo mėnesį, rezidencija Zagrebe – gegužę, rezidencijos Briuselyje ir Marselyje numatytos rugsėjo ir spalio mėnesiais. Programos pabaigoje kiekvienas iš dalyvių pristatys savo gimtąja kalba parašytą dramaturginį tekstą, kurie bus išversti į anglų kalbą. Kristinos sukurtas tekstas bus pristatomas šiuolaikinės dramaturgijos festivalyje „Versmė“ 2025 m. lapkritį, o 2026 metais – galimai ir partnerių scenose.

Pernai šį konkursą, įveikęs 15 konkurentų, laimėjo Karolis Kaupinis, o užpernai rezidencijoje Lietuvai atstovavo Žygimantas Kudirka ir Natalija Vorožbit.

 

Sezono naujiena: „SKAITYMAI: DRAMOS KLASIKA“

85-ą sezoną LNDT aktoriai Vytautas Rumšas ir Dalia Michelevičiūtė pakvietė žiūrovus į naują skaitymų ciklą, kuriame pristatė savo atrinktus, mylimus ir aktualumo neprarandančius dramos kūrinius. Skaitymai vyko savaitgaliais LNDT Mažojoje salėje.

Ciklą sumanę aktoriai sako pasiilgę artimo santykio su žiūrovu ir daugiasluoksnės dramaturgijos, tad siekia, kad dramos klasikos skaitymuose svarbiausiais elementais taptų aktoriaus balsas, emocija ir žiūrovo vaizduotė. „Šie skaitymai yra kaip amžinas skaidrus šaltinio vanduo, kuriuo norisi gaivintis sunkiais laikais. Parinkome pjeses, kurios mus asmeniškai jaudina, manome, kad jos vertos ir žiūrovų laiko bei dėmesio“, – sako aktorius Vytautas Rumšas. Skaityus inicijavo Vytautas Rumšas ir Dalia Michelevičiūtė, dalyvauja LNDT aktoriai. Per sezoną įvyko 4 ciklo „Skaitymai: dramos klasika“ renginiai:

No photo description available.

Friedricho Schillerio „Marija Stiuart“ – lapkričio 24 d.

Justino Marcinkevičiaus „Mažvydas“ – sausio 26 d.

Ingmaro Bergmano „Sarabanda“ – kovo 1 d.

Jeano Anouilh‘o „Antigonė“ – balandžio 27 d.

Ciklas buvo teigiamai įvertintas ir teatro kritikų, ir žiūrovų, todėl bus tęsiamas ir kitą sezoną.

 

 

 

Prie LNDT trupės prisijungė nauji nariai

 

85-ąjį sezoną LNDT trupę papildė naujų aktorių gretos – tai Vaidilė Juozaitytė, Laurynas Jurgelis, Šarūnas Rapolas Meliešius, Augustė Pociūtė, Vainius Sodeika, Rytis Saladžius ir Augustė Šimulynaitė. Visi šie aktoriai jau iki tol buvo svarbia LNDT bendruomenės dalimi, nes vaidino ne viename LNDT spektaklyje. Rytis Saladžius buvo nominuotas už vaidmenį spektaklyje „Quanta“, o Šarūnas Rapolas Meliešius – vaidmenį spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“ šių metų Auksinių scenos kryžių apdovanojimuose.

 

Tvarumo iniciatyvos

Forumas

LNDT antrą kartą surengė tvarumo forumą. Pernai populiarumo tarp teatro profesionalų sulaukęs renginys šįkart žvilgsnį nukreipė į tvarią bendruomenę. Kaip tokią sukurti, kaip užtikrinti bendruomenės ilgalaikiškumą? Forumas „Tvari bendruomenė?“ įvyko balandžio 2 d. įvairiose LNDT erdvėse.

Pranešimus renginyje skaitė verslo tvarumo ekspertė, VU komunikacijos fakulteto partnerystės docentė Audronė Alijošiutė-Paulauskienė, Kauno menininkų namų l.e.p. direktorė Aistė Ptašinskaitė-Paukštė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto mokslinininkė doc. dr. Sandra Kairė, LNDT generalinis direktorius Martynas Budraitis.

 May be an image of 1 person and text  May be an image of 4 people

 

May be an image of 4 people and text that says "Rerenan TVARI 2025 04 02 BENDRUO MENE? Renginys teatro profesionalams" May be an image of 6 people

 

Gerosiomis praktikomis pasidalino kolegos iš MO muziejaus, „Skalvijos“, Aleknaičių bendruomenės, Panevėžio kūrybiškumo centro „Pragiedruliai“ ir Vilniaus miesto savivaldybės. LNDT meno vadovė Eglė Švedkauskaitė pristatė LNDT vykdomas tvarumo veiklas.

Dienos pabaigoje įvyko diskusija, tinklaveika, forumo dalyviai žiūrėjo spektaklį „Stand-up‘as prasmei ir beprasmybei“, rež. Eglė Švedkauskaitė.

 

Kitos STAGES veiklos

Vasario mėnesį LNDT paskelbė antrąjį konkursą dalyvauti STAGES rezidencijoje. Pirmoji rezidencija įvyko prieš metus – konkursą laimėjęs teatro režisierius ir tarpdisciplininis menininkas Paulius Markevičius 2024 m. sausio mėnesį pristatė instaliaciją „Ataka Fungus“.

Š.m. vasario mėnesį LNDT paskelbė rezidencijos konkursą dramaturgams, scenaristams, rašytojams, scenos meno profesionalams, vaizdo menininkams, tarpdisciplininio meno kūrėjams, viešai pristačiusiems ne mažiau kaip du kūrinius. Jie buvo kviečiami teikti paraiškas ir siūlyti idėjas, atliepiančias LNDT pagrindinės fojė erdvę. Pasak konkurso organizatorių, mintis sukurti tekstą ar spektaklį, skirtą būtent fojė, kurios vienas iš ryškiausių simbolių – Stanislovo Kuzmos skulptūra „Versmė“, sklando jau seniai – čia ne kartą atlikti performansai, vaidinti kai kurie repertuariniai LNDT spektakliai, tačiau dar nebuvo kūrinio, kuris susikoncentruotų į fojė erdvę kaip pagrindinę kūrinio veikėją.  

Konkursą STAGES meno ir mokslo rezidencijai laimėjo rašytoja Vaiva Grainytė ir saugumo ekspertė, tekstų kūrėja Eglė Elena Murauskaitė. Konkurse sulaukta 15 dalyvių paraiškų, visi jie dalinosi kūrybinėmis idėjomis, kuo galėtų virsti pagrindinė LNDT fojė.

Bendrakūrėjos – rašytoja Vaiva Grainytė ir saugumo ekspertė Eglė Elena Murauskaitė – pasiūlė į LNDT fojė  pažvelgti kaip į sanatorijos erdvę. Jų pjesėje šioje rekreacinėje aplinkoje persipintų įvairių personažų – žmonių, šmėklų, gyvūnų – baimės dėl ateities bei jau išgyventų karinių konfliktų patirtys. Legendinė S. Kuzmos „Versmės“ skulptūra taptų viena iš veikėjų ir/ar jų pokalbių temas kreipiančiu ir keičiančiu erdvės elementu.

Laimėtojų pasiūlytos idėjos viešas pristatymas numatytas šių metų dramaturgijos festivalyje „Versmė“, kuris vyks rudenį.

 

STAGES – Tvaraus teatro aljansas žaliai aplinkos kaitai, prie kurio Lietuvos nacionalinis dramos teatras prisijungė 2022 metais. Bendradarbiaujant su užsienio partneriais LNDT įgyvendino jau ne vieną tvarumą skatinantį projektą – parodė tausiais būdais sukurtą spektaklį „Pjesė gyvenantiems išnykimo laikais“, surengė du tvarumo forumus šalies teatro profesionalams, peržiūrėjo savo veiklas ir įvykdė veiklos savianalizę, sukūrė gaires menininkams, dirbantiems LNDT, rengia mokslo ir meno rezidencijas.

 

Apdovanojimai

Auksiniai scenos kryžiai

85-asis sezonas Lietuvos nacionaliniam dramos teatro labai sėkmingas: teatras sulaukė daugiausiai „Auksinių scenos kryžių“ nominacijų – net 15-kos. Į nominacijų sąrašą pateko 4 sezono spektakliai – „Quanta“, „Svetimas“, „Stand-up‘as prasmei ir beprasmybei“, „Savižudybės anatomija“ -  ir vienas spektaklis iš 84-ojo sezono – tai „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. 

Auksinius scenos kryžius pelnė:

  • Łukaszas Twarkowskis už spektaklio „Quanta“ režisūrą,
  • Fabienas Lédé – už spektaklio „Quanta“ scenografiją,
  • Eugenijus Sabaliauskas – už spektaklio „Quanta“ šviesos režisūrą,
  • Vitalija Mockevičiūtė – už geriausią moters vaidmenį spektaklyje „Stand-up‘as prasmei ir beprasmybei“,
  • Birutė Kapustinskaitė – už spektaklio „Stand-up‘as prasmei ir beprasmybei“ dramaturgiją.

 

LR Vyriausybės kultūros ir meno premija

 

 

Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktorė Vitalija Mockevičiūtė kovo 7 d. buvo apdovanota Vyriausybės kultūros ir meno premija!

 

LNDT apdovanojimai Teatro dienos proga

Tarptautinės teatro dienos proga Lietuvos nacionaliniame dramos teatre vyko LNDT darbuotojų apdovanojimai. Prizai geriausiems šio teatro aktorei ir aktoriui teikiami jau ketvirtą kartą. Jie yra pavadinti teatrui svarbių asmenybių vardais. Šventės metu taip pat buvo išrinktas geriausias scenos tarnybų darbuotojas, apdovanoti ir kitų skyrių darbuotojai, savanoriai, vyko muzikiniai pasirodymai ir stand-up‘as.

May be an image of 6 people, violin, clarinet, flute and oboe

May be an image of 9 people, piano and text

 

Kazimieros Kymantaitės vardo apdovanojimas vienbalsiu komisijos sprendimu atiteko aktorei Vitalijai Mockevičiūtei už Rasos vaidmenį spektaklyje  „Stand up’as prasmei ir beprasmybei“ – pjesės autorė Birutė Kapustinskaitė, režisierė Eglė Švedkauskaitė. O Romualdo Juknevičiaus vardo prizas ir geriausio LNDT trupės aktoriaus titulas šiemet atiteko Mariui Repšiui už Antuano Manjo vaidmenį spektaklyje pagal Roger Vitraco pjesę „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“, rež. Gintaras Varnas.

Jau tradicija tapęs Teatrologės Daivos Šabasevičienės prizas šiemet atiteko jaunajam aktoriui Šarūnui Rapolui Meliešiui už Viktoro vaidmenį spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. O naujai įsteigtas prizas „Ištikimybė teatrui“ skirtas aktorei Dianai Anevičiūtei.

 

 

LNDT reklaminė kampanija „Neik į teatrą“ pelnė bronzą Barselonoje

 

Lietuvos nacionalinio dramos teatro 84-ąjį sezoną pristačiusi ir skirtingas reakcijas visuomenėje sukėlusi reklaminė kampanija „Neik į teatrą“ 2024 m. gruodžio mėn. buvo apdovanota Barselonoje, tarptautiniuose komunikacijos ir dizaino apdovanojimuose „Art Directors Club of Europe“ (ADC*E), kuriuose dalyvauja geriausi darbai iš 22 Europos šalių. Tai jau 7-as šios kampanijos apdovanojimas, kuris jai pelnė ir tarptautinį pripažinimą.

Bronzą Lietuvos nacionalinis dramos teatras ir reklamos agentūra TRUTH. pelnė spausdintos ir lauko reklamos kategorijoje. „Neik į teatrą“ – vienintelis šiemet šioje kategorijoje apdovanotas darbas iš Lietuvos. Joje iš viso apdovanota 18 kampanijų iš Miuncheno, Milano, Vienos, Londono, Berlyno, Frankfurto, Sofijos, Ciuricho, Bratislavos. Laimėtojus rinko šios kategorijos komisija, kurią sudarė 10 reklamos ekspertų iš Didžiosios Britanijos, Ispanijos, Kipro, Austrijos, Slovėnijos, Airijos, Italijos, Rumunijos, Ukrainos.

 

 

Edukacija

Vienas pagrindinių Lietuvos nacionalinio dramos teatro tikslų organizuojant ir vedant edukacines veiklas – ugdyti svarbiausias XXI amžiaus kompetencijas: kūrybiškumą, kritinį mąstymą ir bendradarbiavimą. Teatras mums – tai erdvė kūrybai, eksperimentams ir nuolatiniam tobulėjimui.

85-jame teatro sezone edukacinėse veiklose iš viso dalyvavo 316 žmonių.

Teatras reguliariai organizuoja atviras diskusijas „Auditorija tiria“, rengia ekskursijas.

Moksleivius kvietėme dalyvauti „Kultūros paso“ veiklose, kuriose pristatėme 9 spektaklius ir 4 edukacines programas. Be to, teatras yra parengęs metodinę medžiagą keturiems spektakliams – ji skirta pedagogams, padedantiems mokiniams pasiruošti spektaklio peržiūrai ir analizei.

Viena iš LNDT veiklos krypčių – didinti teatro prieinamumą įvairaus amžiaus žiūrovams. Šį sezoną teatras inicijavo veiklas, skirtas Tarptautinei pagyvenusių žmonių dienai paminėti: organizavo ekskursijas ir taikė specialias nuolaidą spektaklių bilietams.

 

Teatroteka

Kiekvienais metais virtualus teatro archyvas „Teatroteka“ pildomas archyvine medžiaga. Šį sezoną skaitmenintas 8-asis dešimtmetis, archyvą papildant svarbiausiais Lietuvos valstybinio akademinio dramos teatro laikotarpiu sukurtais spektakliais bei su repertuaru atsisveikinančiais scenos kūriniais. Šiuo metu tinklapyje www.teatroteka.lt žiūrovai ras 1191 eksponatą bei informacijos apie beveik 600 LNDT spektaklių.


 

85-ą sezoną paskutinį kartą parodyti šie spektakliai:

  • Ankos Herbut „Lokis“, rež. Łukasz Twarkowski
  • Mariaus Ivaškevičiaus „Miegantys“, rež. Oskaras Koršunovas
  • Peterio Shafferio „Equus“, rež. Jokūbas Brazys
  • „Kim Juri“ pagal Haïlji „Parodymai“, rež. Povilas Budrys.

 

 

LNDT fojė atidengtas režisieriaus Henriko Vancevičiaus skulptūrinis portretas

Rugsėjo 20 d. LNDT fojė buvo atidengtas režisieriaus Henriko Vancevičiaus (1924–2014) skulptūrinis portretas, kurio autorius – Rimantas Eidėjus. Akmenį Vansevičiaus skulptūrai dovanojo UAB „Veritas Ana“, direktorius Virginijus Adutavičius.

Šis kūrinys liudija ne vien režisieriaus Henriko Vancevičiaus gimimo šimtmetį ir mirties dešimtmetį. Jis pastatytas greta kitų reikšmingų Lietuvos nacionalinio dramos teatro istorijai asmenybių portretų – šio teatro įkūrėjo, direktoriaus, meno vadovo Romualdo Juknevičiaus (1906–1963) ir šešerius metus šiame teatre dirbusio režisieriaus ir teatro studijos vadovo Boriso Dauguviečio (1885–1949). Pastaruosius dar 2005 metais sukūrė skulptorius Romualdas Kvintas. Atidengiamas skulptūrinis portretas – lyg režisieriaus sugrįžimas į savo namus, kuriuos jis kūrė, puoselėjo, kuriuose praleido savo brandžiausius kūrybos metus. Šio teatro scenoje 1966–1989 m. Vancevičius sukūrė kelias dešimtis įsimintinų spektaklių.