Apie kūrybines dirbtuves

Lietuvos nacionalinis dramos teatras, prieš kviesdamas jaunų teatro kūrėjų komandas teikti pasiūlymus dokumentinio teatro spektaklio idėjai ir pasirodymui, dramaturgijos festivalio „Versmė“ metu (spalio pabaigoje – lapkričio pradžioje) organizuoja kūrybines dirbtuves ir seminarus, kuriuos ves užsienio dokumentinio teatro ekspertai, praktikai ir teoretikai, pristatysiantys tokio teatro kūrimo specifiką ir galimybes.

Idėjos scenai – iš realybės

„Versmė“ rengiama nuo 2005 metų ir jau tapo patrauklia erdve bendrauti visiems Lietuvos teatro kūrėjams, o šiemet, bendradarbiavimą tarp skirtingų teatro disciplinų dar labiau skatinti siekiantis festivalis, atsigręžė į dokumentinį teatrą. „Versmės“ inicijuotus ir jaunųjų teatro kūrėjų sukurtus dokumentinio teatro projektus-spektaklius žiūrovams tikimasi pristatyti 2018 metais. Prieš kviesdamas konkurso dalyvius burtis į komandas ir teikti idėjas, LNDT kviečia susipažinti ir su galimais kūrybinių dirbtuvių mentoriais, kurie šiemet pasidalins patirtimi, pristatys savo kūrybinius principus ir metodus bei sieks įkvėpti jaunimą ieškoti alternatyvių raiškos priemonių, įdomesnių temų šiuolaikiniame Lietuvos teatre, tyrinėti savo aplinką ir semtis idėjų iš realybės.

„Norisi paskatinti jaunus kūrėjus tapti atviresniems žanrų persipynimui, nesidalinti dramaturgo, režisieriaus ir kitomis „pareigomis“, – teigia LNDT vadovas Martynas Budraitis, – dokumentinis teatras – tai šiandien ypatingo dėmesio vertas įrankis, instrumentas, kuriuo galima kurti teatro meną, teatro reiškinius“.

Festivalio metu bus surengtos trejos pažintinės kūrybinės dirbtuvės, taip pat bus pristatyti trys labiau teorinio pobūdžio seminarai, atviri visiems besidomintiems. Kūrybines dirbtuves ir seminarus anglų kalba ves teatro kolektyvo „Look left look right“ įkūrėja režisierė Mimi Poskitt iš Didžiosios Britanijos, prancūzų-lenkų teatro režisierė Anna Smolar ir neseniai festivalio „Sirenos“ užsienio programoje spektaklį „Teatro atminimo akmenys“ pristatęs kūrybinis Hanso-Wernerio Kroesingerio bei Regine Dura tandemas, o lietuvių kalba su dokumentiniu teatru susipažinti bus galima Vaido Jauniškio seminare. 

Gręžiasi į dokumentinį teatrą

Pasak M. Budraičio, „Versmė“, kaip ilgalaikis, tęstinis teatro projektas, kurio tikslas yra skatinti naujų lietuviškų kūrinių teatrui atsiradimą ir ugdyti naujus dramaturgus, siekia ne tik sudaryti galimybę jų pjesių atsiradimui teatro scenose, bet ir suteikti būtinas bei trūkstamas žinias ir patirtį – o šiemet ne tik dramaturgams, bet visiems šiuolaikinio teatro audinį kuriantiesiems, norima orientuotis į kolektyvinės kūrybos principus, skatinti menininkus burtis į kūrėjų komandas. Dėl to pagrindinis dėmesys „Versmėje“ bus skiriamas edukaciniams procesams, organizuojant kūrybines dirbtuves ir ieškant mentorių, galinčių pasidalinti sėkminga savo kūrybos praktika.

Anot Viktorijos Ivanovos, vienos iš festivalio organizatorių, šiemet „Versmės“ programa – tai švelnus perėjimas nuo praėjusių metų festivalio, kai kūrybinės dirbtuves dramaturgams vedė lietuvių rašytojas Sigitas Parulskis ir lenkų dramaturgas Piotras Gruszczynskis, iki kitų metų festivalio, kai kūrybines dirbtuves bus kviečiami vesti dokumentinio teatro ekspertai-praktikai iš Vokietijos, Didžiosios Britanijos ir Lenkijos: „Šiemet kūrybinės dirbtuvės ir seminarai, taip pat ir paskaitos bus atviri visiems norintiems, ne vien konkurso laimėtojams, kaip buvo pernai. Naujas „Versmės“ idėjų konkursas bus skelbiamas šių metų žiemą, po edukacinių renginių, o konkurso laimėtojai gaus galimybę savo projektus vystyti 2018 m. vasarą, kūrybinių dirbtuvių su dokumentinio teatro praktikais metu“.

Festivalis kaip atspirties taškas

Praėjusiais metais kūrybinių dirbtuvių metu 9 jauni dramaturgai kartu su lietuvių rašytoju Sigitu Parulskiu ir lenkų dramaturgu Piotru Gruszczynskiu, savotiškais anų metų „Versmės“ dievais, nagrinėjo mitą, dramos tekstų kūrimą, susipažino ar artimiau susibendravo su premisa, dirbo su būsimais ir buvusiais savo tekstais. 2016 m. rudenį buvo pristatyti keturi jaunųjų kūrėjų – Jevgenijos Karpikovos, Aleksandro Špilevojaus, Virginijos Rimkaitės ir Augusto Sireikio – pjesių skaitymai. Tuo tarpu Vilniaus Mažajame teatre rampų šviesas išvydo „Europiečiai“, spektaklio dramaturgijos audinį, susidedantį iš įvairių šiuolaikinių ir antikos tekstų pynė „Versmės“ dirbtuvėse dalyvavęs Andrius Jevsejevas; prie savo naujo kūrinio scenai darbiniu pavadinimu „Naras“ tebedirba ir Mindaugas Nastaravičius. Tuo tarpu su dar trijų autorių – Dovilės Statkevičienės, Teklės Kavtaradzės ir Birutės Kapustinskaitės mitinių pjesių juodraščiais/eskizais jau galima susipažinti (parsisiųsti pjesę galima paspaudus autorės pavardę).

Pristatytų (ir ne) tekstų autoriai netruko susilaukti ir papildomo dėmesio: A. Špilevojus, B. Kapustinskaitė ir J. Karpikova gavo Lietuvos kultūros tarybos individualias stipendijas pjesėms kurti, V. Rimkaitės „Versmėje“ skaityta pjesė „virimo temperatūra 5425” netrukus bus pristatyta Artūro Areimos teatre, o spektaklio kūrėjų komanda, įskaitant jaunąją dramaturgę, jau tapo Dalios Tamulevičiūtės premijos laureatais. Tuo tarpu Augustas Sireikis, praėjusių metų rudenį prisistatęs debiutiniu kūriniu scenai „Aktų salė“, šiemet kartu su režisieriumi Pauliumi Tamole, scenografe Lauryna Liepaite ir kitais kūrėjais darbuojasi prie lapkričio 4 dieną premjera virsiančio LNDT dokumentinio spektaklio jaunimui „#beskambučio“.