Alice Birch. SAVIŽUDYBĖS ANATOMIJA Premjera

  • Režisūra

    Uršulė BARTOŠEVIČIŪTĖ

  • Trukmė

    3 val. (dviejų dalių)

  • Salė

    Naujoji salė

  • Premjeros data

    2024 m. lapkričio 28 d.

  • N-16, spektaklio metu rūkomos teatrinės cigaretės be tabako ir nikotino, naudojama necenzūrinė leksika ir ryškios mirksinčios šviesos

Apie

Iš anglų kalbos išvertė Rita KOSMAUSKIENĖ

Spektaklyje „Savižudybės anatomija“ susipina vienos giminės trijų kartų moterų istorijos: analizuojami močiutės, dukros ir anūkės gyvenimai ir likimai, fiksuojant kertinius, chrestomatinius ir savitus moters gyvenimo įvykius. Tiriamos temos, susijusios su šeimyninių ir romantinių draugysčių mezgimu, kartose atsikartojančių modelių ir santykių mechanizmais, netektimis, moterims primestais visuomenės lūkesčiais, savižudybės anatomija ir nuodėmės analize.

„Nuo tada, kai sužinojau, kad moteris gimsta su visais kiaušinėliais, kurie susiformuoja jai dar būnant įsčiose, daug fiziškiau pradėjau suvokti kartų klausimą. Šiandien jis man tampa labai aktualus – mūsų močiučių patirtys genetiškai gyvena mumyse, jų išgyventos istorinės traumos ir atsakas į jas yra gyvi. Tuomet susimąstau: kokius randus turės mano karta, kokie politiniai ir istoriniai ženklai bus užkoduoti vaikuose, kurie gyvens po šimto metų?“ – svarsto pirmąjį savo spektaklį Lietuvos nacionaliniame dramos teatre pristatanti režisierė Uršulė Bartoševičiūtė.

Karolina – tradicinėje santuokoje gyvenanti moteris, kuri susirgusi klinikine depresija priima sprendimą nusižudyti. Jos dukra Ana, bandydama pabėgti nuo savo tėvų santykių ir gyvenimo modelių, pasitraukia į komuną, kur persvarsto bendruomeninio gyvenimo principus ir nugrimzta į priklausomybę nuo narkotikų. Pagimdžiusi dukrą Boną, netrukus Ana irgi pasirenka savižudybę. Bona, savo ruožtu, bando pabaigti transgeneracinę savižudybės traumą, nutraukti tokių pasirinkimų grandinę. Ji tampa gydytoja ir, priešingai nei jos mama, renkasi racionalų būdą susisteminti ir suvokti savo šeimos istorijos krūvį – siekia medicininių, mokslinių atsakymų. Ji nusprendžia parduoti šeimos namą ir pasidaryti sterilizaciją. Nors yra lesbietė ir su savo partnere biologiškai susilaukti vaikų negali, Bonai svarbu užkirsti bet kokią tikimybę, kad ji pratęs šią giminę ir palikuoniams perduos tai, ką pati gavo iš mamos ir močiutės.

Spektaklyje Karolina, Ana ir Bona vaizduojamos panašaus amžiaus – visos jos jaunos trisdešimtmetės moterys ir žiūrovams jų istorijos pasakojamos vienu metu. Skirtingos laiko juostos į vienos giminės gyvenimą leidžia žiūrėti ne kaip į atsitiktinę veiksmų ir atoveiksmių kombinaciją, o kaip į transgeneracinę įvykių grandinę.

Pjesės autorė britų dramaturgė ir scenaristė Alice Birch į savižudybę, kaip ir byloja pavadinimas, žiūri anatomiškai, t. y. neteisia, nevertina ir neteisina moterų veiksmų, siekdama tam tikro pasakojimo objektyvumo. Autorė, teigdama, kad kūrinį rašė veikiau kaip partitūrą, o ne pjesę, spektaklio kūrybinei grupei ir žiūrovams leidžia į siužetą žiūrėti detektyvo akimis – pastebėti ir fiksuoti neakivaizdžius simbolius, ženklus ir pėdsakus, lydinčius šią giminę, ir taip atrasti, ką kiekvienas iš mūsų nesusimąstydami kartojame, perimame iš tėvų, nešame iš kartos į kartą.

Alice Birch kūryba dažnai lyginama su skandalingos britų dramaturgės Sarah’os Kane pjesėmis – jas sieja panašus santykis su šiuolaikiniu egzistencializmu, dažnai paraštėse liekančių žmonių vaizdavimas, ribinių ir ekstremalių asmens patirčių – savidestrukcijos, institucijų neveiksnumo (ypač santykių su medicinos darbuotojais) – analizė, pervargusios, pasiduodančios moters portretas, seksualinė ir psichologinė prievarta. Moters, paliekančios paskutinius savo žodžius kaip testamentą, įvaizdis.

Partneris:

Partneris:

Datos

Rodyti daugiau

Kūrėjai

  • Režisierė — Uršulė BARTOŠEVIČIŪTĖ
  • Scenografė ir šviesos dailininkė — Agata SKWARCZYŃSKA
  • Kostiumų dailininkė — Liucija KVAŠYTĖ
  • Kompozitorė — Ieva PARNARAUSKAITĖ
  • Choreografė — Oksana GRIAZNOVA
  • Konsultantė genetikė - VU mokslininkė — dr. Gabrielė ŽUKAUSKAITĖ
  • Režisieriaus asistentas — Deivydas VALENTA
  • Antrasis režisieriaus asistentas — Gustas RUPŠYS
  • Kostiumų dailininkės asistentas — Izidorius LIAUČIUS
  • Prodiuserė — Kamilė ŽIČKYTĖ
  • Scenografės asistentė — Rūta STRAZDAITĖ

Vaidina

Recenzijos

Skrosti skausmingą praeitį // Ieva Tumanovičiūtė, „7 meno dienos“, Nr. 41 (1533), 2024-12-13

Skrosti skausmingą praeitį

Ieva Tumanovičiūtė, „7 meno dienos“, Nr. 41 (1533), 2024-12-13

Augustė Pociūtė, Augustė Ona Šimulynaitė ir Elžbieta Latėnaitė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Augustė Pociūtė, Augustė Ona Šimulynaitė ir Elžbieta Latėnaitė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.

Staigus įkvėpimas, šūksnis, o gal aštrus atodūsis – toks yra garsinis naujausio Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklio „Savižudybės anatomija“, kurio premjera įvyko lapkričio 28 d., leitmotyvas. Jį kartu išleidžia trys vienos šeimos moterys – močiutė, mama ir anūkė, sėdinčios ta pačia poza, stipriai sukryžiuotomis kojomis ir rankomis, ant tos pačios sofos, prie to paties stalelio su ta pačia lempa. Teatro scena leidžia vienoje erdvėje sugretinti tris skirtingus močiutės, mamos ir anūkės gyvenimo laikus – 1970, 1990 ir 2024 metus, tačiau akivaizdu, kad tai anūkės inicijuota kelionė į praeitį, jos bandymas pažinti tragiškus savo šeimos moterų likimus. Boną paliko jos nusižudžiusi motina Ana, šią apleido jos iš gyvenimo pasitraukusi motina Karolina. Apie pastarosios motiną nežinome nieko. Kūrinyje šios trys moterys vaizduojamos to paties amžiaus – Karolinai, Anai ir Bonai (močiutei, mamai ir anūkei) trisdešimt metų.

Lietuvoje statydama aštuntą, o su užsienio kūriniais iš viso vienuoliktą teatro spektaklį režisierė Uršulė Bartoševičiūtė pasirinko britų dramaturgės Alice Birch (g. 1986) pjesę „Savižudybės anatomija“. Šios autorės pavardė susijusi su kitais garsiais moterų kūrėjų vardais – Lietuvoje iš festivalio „Sirenos“ žinoma režisierė Katie Mitchell pastatė šią ir kelias kitas jos pjeses, o Birch televizijai ir teatrui adaptavo populiarių, taip pat ir į lietuvių kalbą išverstų rašytojų Sally Rooney ir Rachel Cusk romanus. Skaityti 2017 m. Birch sukurtą „Savižudybės anatomiją“ (vertė Rita Kosmauskienė) – neeilinė patirtis: horizontaliai paverstas lapas padalintas į tris dalis, jose išdėstyti skirtingų veikėjų dialogai. Kartais personažų žodžiais būna užpildytas tik vienas iš stulpelių, kartais visi trys. Skaitytojas laisvas klajoti po puslapį ir rinktis skaitymo eiliškumą, o scenoje visa tai vyksta vienu metu.

Pjesėje svarbus teksto ritmas ir pauzės, kūrinys sudėliotas kaip partitūra, išmoningai derinant skirtingų stulpelių sakinius ir frazes: kartais paraleliai vykstančiose scenose atsikartoja tie patys žodžiai, o kai kurie jų ištariami vienu metu. Tokia dramaturgija režisieriui, siekiančiam darnaus skambesio, kelia beveik muzikinį uždavinį. Skaitant kyla abejonių, ar vienu metu vykstančios scenos nepavers spektaklio tirštu ir perpildytu informacijos, bet Bartoševičiūtės kūrinyje taip nenutinka – jam būdingas iš lėto įsibėgėjantis ritmas ir aiškumas. Stilistinį spektaklio savitumą lemia teksto muzikalumo ir ritmiškumo derinimas su psichologiškai įtaigia vaidyba. Tad iš pradžių viskas vyksta šiek tiek lėčiau, kad žiūrovas spėtų apdoroti paraleliai rodomas scenas, bet palaipsniui veiksmo kiekis ir intensyvumas didėja.

Griežtą ir logišką Bartoševičiūtės spektaklio struktūrą tiksliai išreiškia Agatos Skwarczyńskos scenografija. Ši ne tik erdviškai atskiria skirtingus laikus bei leidžia kurti įvairias veiksmo vietas, bet ir transformuojasi, įgydama perkeltinių prasmių. Scenografijoje dera apibendrintos ir konkrečios detalės. Pagrindinis jos motyvas – tarsi „armonikėle“ išlankstyti trys tą patį kambarį atkartojantys fragmentai su triskart pasikartojančiomis 8-ojo dešimtmečio interjero detalėmis: parketinėmis grindimis, augaliniais motyvais dekoruotais terakotos spalvos tapetais, prie jų priderintu minkštasuoliu ir mediniu staleliu su lempa. Šiame name skirtingu laiku gyvena trys tos pačios šeimos moterys. Scenos dešinėje žiūrovų parterio link driekiasi tuščia veidrodinė pakyla, virstanti ligonine į ją įstūmus lovą, kurioje guli kūdikį ką tik pagimdžiusi Karolina ar priklausomybę besigydanti Ana, čia pasirodo ir gydytoja dirbanti Bona. Atviras, tamsiomis drožlėmis užpiltas scenos priekis veikia kaip lauko erdvė – namo sodas, paplūdimys ir t.t. Per spektaklį scena transformuojama: nudrėskus Karolinos kambario tapetus, dešinėje atsidengia gydytojo kabinetu virstanti stačiakampė erdvė. Scenografija paklūsta vizualiai dramaturgijai ir už visų trijų moterų kambarių sienų atsiveria palei vieną ašį suvertų stačiakampių rėmų karkasas, kuriuo tarsi koridoriumi ar labirintu klaidžioja Ana. Galiausiai anūkė Bona uždengia kambarių baldus, kaip tai daroma ilgai negyvenamuose namuose. Šis simbolinis veiksmas vainikuoja Bonos kelionę į praeitį, žymi jos išgijimą, susitaikymą su savo šeimos istorija ir apsisprendimą gyventi kitaip – sąmoningiau nei mama ir močiutė.

„Savižudybės anatomijoje“ aktoriams tenka užduotis sujungti ritmišką pjesės tekstą ir konceptualią scenografiją su psichologiškai įtaigia vaidyba. Jie turi ne tik klausytis partnerio, bet ir girdėti tuo pačiu metu kitoje scenos pusėje esančių kitų aktorių tariamus žodžius bei per ilgesnes, nei įprasta, pauzes išlaikyti emocinę liniją. Tai kuria savotišką spektaklio nuotaiką, kai kasdieniški pokalbiai įgyja stilizuotą matmenį. Iš fragmentiškų scenų, kurioms nutrūkus atvirai pereinama prie kitų epizodų, sudarytame spektaklyje daug sąlygiškumo, tačiau aktoriai užtikrina emocinį jų vientisumą.

Pagrindinius moterų vaidmenis kuria aktorės Augustė Pociūtė (Karolina, močiutė), Augustė Ona Šimulynaitė (Ana, mama) ir Elžbieta Latėnaitė (Bona, anūkė). Kartu jos perteikia iš kartos į kartą ryškėjantį moterų sąmoningumą savo pačių atžvilgiu. 8-ajame dešimtmetyje gyvenanti Pociūtės Karolina labiausiai paveikta moterims priskiriamų stereotipų. Suvaržyta iki namų šeimininkės ir motinos vaidmens, ji panyra į save, skendi ją užvaldžiusioje kančioje, negalėdama iš jos ištrūkti ir pažvelgti į save iš šalies. Gimus dukteriai Anai, Karoliną persmelkia nuolatinis nerimas dėl vaiko. Šimulynaitės Ana (Karolinos duktė ir būsima Bonos motina) savo jaunystę išgyvena 10-ajame dešimtmetyje. Ji jau išsivadavusi iš tradicinio patriarchalinio moters paveikslo, bet kenčia nuo priklausomybių. Šimulynaitei tenka jautriausi spektaklio monologai: pirmasis apibūdina jos kelionę iki gyvenimo komunoje, antrasis – košmarą, susijusį su kūdikio gimimu. Šimulynaitės Ana – jau visai kitokia moteris nei Karolina, tačiau ji taip pat nesąmoningai grimzta į savo neartikuliuotų emocijų liūną. Latėnaitės kuriama Bona (Anos duktė) – šiuolaikinė moteris, iš giminaičių išsiskirianti sąmoningumu savo patirčių atžvilgiu. Ji gydytoja, gelbstinti kitus, bet taip pat pasiryžusi pasirūpinti ir savimi. Vaikystės išgyvenimai jai trukdo kurti santykius, priimti meilę ir rūpinimąsi, tačiau ji siekia iš to išsivaduoti permąstydama savo pačios ir savo šeimos praeitį. Bartoševičiūtė su aktorėmis pavaizduoja skirtingo laiko paveiktų moterų portretus – apibendrintus ir kartu individualizuotus.

Kiti aktoriai kuria po vieną ar kelis antraplanius veikėjus, juos atskirti padeda titrai, kad žiūrovams iš pradžių būtų lengviau susigaudyti. Šiame spektaklyje retesnę savo talento pusę parodo aktorius Vytautas Anužis, pastaraisiais metais kūręs pagrindinius, daug teksto turinčius vaidmenis, o čia įkūnijantis keturis antraplanius veikėjus, reikalaujančius greitai keistis ir kartu kiekvienam suteikti savitumo. Tokie yra jo vaidinami nekilnojamojo turto agentas, aprodantis Karolinai namą, Anos pažįstamas gydytojas bei reiklus Bonos pacientės sūnus. Keli vaidmenys tenka ir aktorei Jūratei Vilūnaitei: ji įkūnija Karolinos vyro seserį, tipišką miesčionę, jos suaugusią dukterį, Bonos meilužę ir kt. Kitokią savo pusę parodo ir aktorė Žygimantė Jakštaitė, kurianti medicinos sesers, Karolinos draugės ir Bonos romantinės draugės Jonės vaidmenis. Pastaroji, jos šiek tiek šaržuojama draugiška ir atvira žvejė, pasižymi komiškais bruožais. Aktorius Algirdas Gradauskas taip pat tiksliai ir niuansuotai atlieka kelis vaidmenis: įsimintiniausias jo gydytojas Timas ir nejaukus, nepatogus jų pokalbis su Latėnaitės Bona.

Aktoriams Mariui Repšiui ir Kęstučiui Cicėnui skirti svarbūs tėvų vaidmenys. Repšio kuriamam Karolinos vyro ir Anos tėvo personažui būdingas išorinis tvirtumas ir nutylėjimai, palaikantys šeimą nuo pikto apsaugančio vyro mitą. Cicėnas scenoje su suaugusia dukterimi Bona tiksliai suvaidina jau šiek tiek kitokio, bet vis tiek emociškai nuo dukters labai besiskiriančio tėvo tipažą. Duktė jam rūpi, bet jis negali su ja užmegzti emocinio ryšio. Abu šie vyrai myli savo žmonas, tačiau nepajėgia nei atliepti, nei pasidalinti jų vidinių išgyvenimų naštos.

„Savižudybės anatomijoje“ ne vienas aktorius turi progą atskleisti kitokią savo pusę, bet vienas didžiausių atradimų – penkis skirtingus vaikų vaidmenis sukūrusi aktorė Aistė Rocevičiūtė. Pirmą kartą pasirodžiusi scenoje kaip mergaitė Rūta, ji leidžia apsigauti, kad veikėją išties kuria paauglė. Kiekvieną skirtingais laikotarpiais nors ir trumpam pasirodančią mergaitę Rocevičiūtė pavaizduoja įtaigiai ir originaliai. Per vaikus režisierė pabrėžia ir laikui bėgant besikeičiantį mergaičių įvaizdį, atspindintį lyties stereotipų kaitą.

Spektaklio personažų charakterizavimui ir bendram jo vizualiniam stiliui svarbūs ilgametės Bartoševičiūtės kūrybos partnerės dailininkės Liucijos Kvašytės kostiumai, atkreipę dėmesį ankstesniuose jųdviejų darbuose. Tris pagrindines veikėjas sieja juodi drabužiai. Ligoninės pacienčių (Karolinos, Anos) ar gydytojos (Bonos) chalatas – ne įprastos melsvos ar baltos spalvos, o juodas, kaip ir išeiginė Karolinos suknelė ar naminis chalatas, Anos vestuvinė suknia ir Bonos kasdieniai drabužiai. Ši vizuali sąsaja sieja veikėjas ir skaudžius jų išgyvenimus. Ne mažiau tikslūs ir antraplanių veikėjų kostiumai – išsiskiria elegantiška 8-ojo dešimtmečio Anužio Nekilnojamojo turto agento su berete apranga ir šmaikštus, mėlynas Bonos meilužės Jonės kombinezonas. Kostiumai taip pat pabrėžia laiko tėkmę, atspindi moterų ir mergaičių madų kaitą bei drabužiais kuriamus ir griaunamus lyties stereotipus.

Spektaklyje itin saikingai naudojami technologijomis kuriami vaizdo efektai. Keičiantis fragmentiškoms scenoms, ant kambarių sienų raibuliuoja vandens atspindžiai. Per kertinį Anos monologą, pasitelkiamas kameros pritraukiamas ir ant sienos projektuojamas jos veidas, kuris persidengiančiais kadrais susiejamas su jos motinos Karolinos, nerimaujančios dėl ką tik gimusios dukters, atvaizdu. Beveik nuolat fone skambanti kompozitorės Ievos Parnarauskaitės muzika susijungia su muzikaliu tekstu, kuris kol kas dar ne visur pasiekia reikiamą ritmiškumą.

Darniai suvaldyti ir visumai pajungti spektaklio „Savižudybės anatomija“ elementai parodo Bartoševičiūtės pastaraisiais metasi užsienyje įgytą meistriškumo patirtį. Tarptautiniame kontekste prisistatydama kaip Uršulė Barto „Berliner Ensemble“ jaunųjų menininkų programoje „WORX“ ji sukūrė spektaklius „[Blank]“ (2023) taip pat pagal Birch pjesę ir „Opheliamaschine“ (2022) pagal Magdos Romanskos kūrinį, o Reikjaviko miesto teatre pastatė Williamo Shakespeare’o „Makbetą“ (2023), nominuotą ne vienam apdovanojimui. Temų atžvilgiu „Savižudybės anatomija“ pratęsia režisierės kūrybą. Jos spektakliams būdinga: klasikinių teatro tekstų perkūrimas („Sniegas. Moteris. Dvikova“ pagal Viliamo Klimáčeko pjesę „Čechovas – boksininkas“, Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatras, 2019; „Sprendžiant Hedą“ pagal Jono Kleino pjesę, Vilniaus mažasis teatras (VMT), 2020; „Kaip jums patinka“ pagal Shakespeare’ą, VMT, 2022), moters vaidmens ir vaizdavimo stereotipų analizė (prieš tai išvardyti kūriniai bei „Requiem for a Woman“ pagal Majos Pelević pjesę, Lietuvos muzikos ir teatro akademija, 2020) bei šeimos ir kraujo giminystės tema („Iš kūno ir kraujo“ pagal Mato Vildžiaus pjesę, įkvėptą biblinės istorijos ir George’o Gordono Byrono misterijos „Kainas“, Nacionalinis Kauno dramos teatras, 2020). Stilistiškai ankstyvieji režisierės kūriniai pasižymi grotesko, pastišo, absurdo, camp’o bei populiariosios kultūros ženklų elementais, tačiau „Savižudybės anatomijoje“ juntamas poslinkis estetinio išgryninimo ir raiškos priemonių minimalizmo link.

Šiuolaikiška Birch dramaturgija Bartoševičiūtė pagrindžia rūpimas kūrybos temas. Šįkart jos feministinis požiūris ir siekis matyti moteris scenos centre įgyja mažiau teorinį ir subtilesnį, į vidinės asmenybės tikrovės apmąstymą nukreiptą pavidalą. Ankstesniuose režisierės spektakliuose ryškėjusį išorinių ženklų, ikoniškų populiariosios kultūros vaizdinių nagrinėjimą bei jų ardymą naujausiame kūrinyje keičia vidinė moterų veikėjų anatomija. Lietuvos nacionalinis dramos teatras, kaip ir taip pat apie savižudybę kalbančio režisierės Eglės Švedkauskaitės spektaklio „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ atveju, siūlo diskusiją, o fojė išdėlioti emocinės psichologinės pagalbos lankstinukai. Vis dėlto „Savižudybės anatomijoje“ susitelkiama ne tik į pasitraukimo iš gyvenimo temą, bet apskritai į atminties ir skausmingos praeities tyrimą. Todėl spektaklyje toks svarbus Latėnaitės Bonos siekis išsiaiškinti vidines savo ir savo šeimos moterų patirtis, kad nesąmoningai nebūtų atkartojami tie patys elgesio šablonai, o atsivertų galimybė rinktis. Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas // Ramunė Balevičiūtė, menufaktura.lt, 2024-12-09

Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

Ramunė Balevičiūtė, menufaktura.lt, 2024-12-09

 

Tik išvydus naujosios Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) premjeros anonsą, bet dar nemačius spektaklio, galvoje užvirė mintys apie suicidinių temų epidemiją šalies teatre. Vien pagrindinėje šalies dramos teatro scenoje – Dainiaus Gavenonio „Laisvė“, visai neseniai pasirodęs Eglės Švedkauskaitės „Stand-upʼas prasmei ir beprasmybei“, o dabar – Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“. Svarsčiau apie priežastis, skatinančias teatro menininkus, ypač jaunus, gilintis į šią nepatogią temą, apskritai apie psichologijos suklestėjimą šiame „postpsichologinio“ teatro laikmetyje. Tačiau po premjeros mąstymas pakrypo visai kita linkme. Švedkauskaitės ir Bartoševičiūtės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, be kaltinimų ir tiesmuko skirtingų požiūrių supriešinimo. Tiesiog maksimaliai dėmesį sutelkiant į moterį – jos vidinio pasaulio gelmę ir ten slypinčias prieštaras. Abiejuose LNDT spektakliuose aiškiai girdime moterų dramaturgių, režisierių ir aktorių balsus. Ne rėkiančius pro ruporą, bet ramiai kalbančius apie moters išgyvenimus, susidūrus su artimųjų savižudybe arba pačioms patiriant neatremiamą mirties trauką.

Scena iš spektaklio „Savižudybės anatomija“, režisierė Uršulė Bartoševičiūtė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Uršulės Bartoševičiūtės spektaklis „Savižudybės anatomija“ pagal šiuolaikinės britų dramaturgės Alice Birch pjesę (vertė Rita Kosmauskienė) neįmantrus savo forma, paremtas paprastais ir paveikiais režisūriniais sprendimais, kuriuos skaidriai, ženkliškai ir sykiu emocingai perteikia ir Agatos Skwarczyńskos scenovaizdis ir šviesų dizainas, Liucijos Kvašytės kostiumai bei Ievos Parnarauskaitės muzika. Trys skirtingame aukštyje įrengti ir sujungti tokie pat kambariai – trijų moterų – močiutės, mamos ir vaikaitės – gyvenimai. Skirtingu metu vykstantys įvykiai persipynę, daug scenų vaidinamos tuo pat metu, tačiau režisūrinė orkestruotė tokia sumani ir tiksli, kad nekyla jokios sumaišties. Stebint veiksmą, iškart kyla asociacijos su Stepheno Daldry filmu „Valandos“ – ir dėl panašios temos, ir dėl pasakojimo formos, bet labiausiai – dėl aktorių vaidmenų. Neketinu tiesiogiai lyginti Augustės Pociūtės su Julianne Moore, tačiau visos trys skirtingų kartų moteris vaidinančios aktorės – Pociūtė, Augustė Ona Šimulynaitė ir Elžbieta Latėnaitė – įsigilinimu į savo herojes, jautriu santykiu su jomis ir vaidybinės išraiškos tikslumu demonstruoja aukščiausią profesionalumą.

Man didžiausias atradimas „Savižudybės anatomijoje“ yra Augustė Pociūtė. Karolinos vaidmuo atvėrė milžinišką šios aktorės potencialą, ir tam, žinoma, pasitarnavo ir turtinga dramaturginė medžiaga, ir režisierės darbo su aktoriais metodas. Su Karolina susipažįstame jai atsigaunant ligoninės palatoje po skrandžio plovimo procedūros. „Nelaimingas atsitikimas“, – kaip užsikirtusi kartoja Karolina savo vyrui Jonui (aktorius Marius Repšys). Karolina jaučiasi kalta prieš ja nuoširdžiai besirūpinantį vyrą ir vėliau ji iš visų jėgų stengsis gyventi „normalų“ gyvenimą: rūpinsis vyru, namais, net sutiks susilaukti kūdikio, tikėdamasi kartu su juo ištraukti prasmingo gyvenimo bilietą. Tačiau nepaisant milžiniškų pastangų kabintis gyvenimo, pamažu ją vis labiau įkalina depresija. Kiekvienas, nors kartą gyvenime patyręs silpnesnę ar sunkesnę šios ligos formą, neabejotinai atpažins tą nepakeliamą sunkumą ištempti kiekvieną dieną, kurį išduoda subtilios Karolinos reakcijos, intonacijos, veido išraiškos. Ta tyli kančia, dar labiau sustiprėjanti, kai ją turi slėpti nuo savo vaiko, kurį labiau už viską bijai užkrėsti savo neviltimi. Dėl dukters (ją vaidina Aistė Rocevičiūtė) Karolina dar kurį laiką kovoja – „Pabūsiu čia tol, kol pajėgsiu“, – tačiau vyro meilė jau nebepadeda išsilaikyti gyvenimo upės paviršiuje. Širdį verianti scena, kai Jonas, vėl ir vėl kartodamas, kad myli, desperatiškai bando ištempti žmoną iš ją besiglemžiančios tamsos, tačiau ji su didžiule jėga jį atstumia.

Karolinos užaugusios dukters Anos, kurią vaidina Augustė Ona Šimulynaitė, kančia kitokia. Išsilaisvinusi iš priklausomybės ir išdrįsusi atsiverti meilei, iš pradžių ji atrodo užsigrūdinusi ir patikėjusi, kad „jai pavyks“. Tačiau motinystės patirtis pralaužia tą trapią apsaugą ir tampa akivaizdu, kad jėgos pernelyg nelygios: motinos netekties trauma galų gale pakreipia Anos gyvenimo tėkmę nuspėjama kryptimi. Skaudžiausia matyti, kaip ji suvokia savo pralaimėjimą.

Elžbietos Latėnaitės Bona, Anos dukra ir Karolinos anūkė, dar kitokia. Jos užsisklendimas ir atsiribojimas nuo pasaulio – tiesiog ekstremalus. Ji nenori ir negali užmegzti artimo ryšio, žiauriai atstumia visas ją pamilusias moteris. Dažniausiai aplinkiniams Bona demonstruoja ramybę, santūrumą ir abejingumą, tačiau retsykiais prasiveržia didžiulis pyktis ir nuoskauda. Būdama gydytoja ir žinodama savo mamos ir močiutės diagnozes, ji puikiai suvokia, kiek jai gali kainuoti sprendimas turėti vaiką, tad ryžtasi mediciniškai atimti iš savęs šią galimybę. Ar tai taps išsigelbėjimu, „Savižudybės anatomija“ neatskleidžia, tačiau toks Bonos sprendimas liudija valią gyventi.

Scena iš spektaklio „Savižudybės anatomija“, režisierė Uršulė Bartoševičiūtė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

„Savižudybės anatomija“ atveria ne tik sergančiųjų depresija kančią, bet ir artimųjų bejėgiškumą ir aplinkinių nenorą ar negebėjimą suprasti, ką patiria sergantis žmogus. Režisierė nesmerkia ir nesišaipo iš tų, kurie, gyvendami normalų normalių žmonių gyvenimą, iš pradžių bando padėti, bet greitai nusigręžia. Šiuos santykius atspindinčiose scenose yra ir humoro, ir žaismės, – jose nedidelius puikius vaidmenis sukūrė aktorės Žygimantė Jakštaitė ir Jūratė Vilūnaitė. O vyrai šiame moterų pasaulyje atrodo šiek tiek iš kitos galaktikos. Teko girdėti nuomonių, kad vyrai Bartoševičiūtės spektaklyje – silpni, lyg tuščia vieta. Aš Repšio Joną ir Kęstučio Cicėno Jokūbą, Anos vyrą, pamačiau šiek tiek kitaip. Jie myli savo žmonas, rūpinasi jomis, tačiau jų vidinis pasaulis jiems lieka nepasiekiamas. Režisierė jautriai ir subtiliai atskleidžia ir Anos santykius su tėvu – tai du žmonės, kurie yra artimi ir tolimi tuo pat metu. O Algirdo Gradausko ir Vytauto Anužio vaidinami keli personažai aiškiausiai reprezentuoja tą visuomenės dalį, kuriai visiškai nusispjauti į kito žmogaus kančią – tačiau ne dėl cinizmo, o tiesiog dėl kitokios prigimties.

Baigiant norėtųsi paminėti ir Vitaliją Mockevičiūtę iš Birutės Kapustinskaitės ir Eglės Švedkauskaitės „Stand-upʼo prasmei ir beprasmybei“. Nors tai kitokio žanro kūrinys, tačiau jis taip pat nepaprastai jautriai ir empatiškai įdėmiai įsižiūri į su skausmu kovojančią moterį. Svarbu, kad abu spektakliai, atverdami kūrybines skirtingų teatro sričių menininkių galias, kreipiasi anaiptol ne tik į moterišką auditoriją. Tai svarbus žingsnis prasmingo dialogo link.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Balta nosinaitė ant kalėdinės eglutės // Jūratė Visockaitė, www.15min.lt, 2024-12-09

Balta nosinaitė ant kalėdinės eglutės

Jūratė Visockaitė, www.15min.lt, 2024-12-09


Uršulės Bartoševičiūtės trigubas trileris „Savižudybės anatomija“ (LNDT) iš pradžių labai nepatogus žiūrėti – suki galvą tai į kairę, tai į dešinę, smegenų pusrutuliai turbūt irgi sukasi gaudydami pabertas frazes iš visų vienu metu vykstančių kadrų / mizanscenų. Suruošė čia mums teatras prozektoriumą!

Daug vėliau, kai Dokumentalistas ima filmuoti Anos monologą ir jam leista suskambėti vienam, tavo dėmesys atitirpsta, ak, štai kokia ji! Gaila, kad tokių režisūrinių akcentų, stabtelėjimų tolygioje ir bruzdesio kupinoje spektaklio eigoje išnaudota mažai. Režisierė nutarė bėgti sunkų maratoną su visa trupe ir neleidžia niekam per daug išsiplėšti iki pat genialaus finalo, kai visi triptiko baldai tarsi po kažkieno mirties uždengiami audeklu nuo dulkių ir ant jų staiga – op! – be žodžių, klesteli vieniša motina su paaugle dukra.

Taip, taip, motinos ir jų dukros... Alice Birch feministinė pjesė smarkiai užvožia į pagalbinius vaidmenis nurašytiems vyrams, nors moteriškes irgi pavolioja degute ir plunksnose. Iš močiutės ir mamos paveldėjusi savižudybės geną anūkė nori sterilizacijos – šita giminė turi pagaliau išnykti! Vis dėlto ir dramaturgė, ir režisierė stengiasi neteisti, personažai tiesiog lekia savo bėgimo takais ir tik kartais šitą srautą sustabdo paauglės mergaitės sveiki, juoką keliantys klausimėliai. Vien ji galimai pakeis nelemtąją anatomiją.

Moterys subtitruose suskirstytos į laiko atraižas: 1970, 1990 ir dabartis. Kiek pasigedau to laiko išvaizdos kostiumuose bei kalbos manieroje. Tačiau viską kompensuoja aktorių ansambliškumas, seniai matytas Lietuvos teatro scenoje. Apskritai, ar kada nors matytas, turint galvoje sluoksniuotus, džiazuojančius dialogus, susigrojusius taip, kad tavo ausis patikėti negali, kaip pagautas kairėje scenos dalyje žodis pradeda naują sakinį jos dešinėje.

Aktorės Augustė Pociūtė, Augustė Šimulynaitė, Elžbieta Latėnaitė, Žygimantė Jakštaitė, Jūratė Vylūnaitė, perduodamos viena kitai maratono lazdelę, atidirba už ilgus moterų aktorių nedarbo metus. Drauge sukuria bendrinį patrauklios ir atstumiančios, nestabilios, ieškančios durų moters paveikslą. Karolina daužosi į sienas, Ana jau lyg ir gali suvaldyti judesius ir sušokti su vyriškiu, bet Bona vėl negali, ji – uždara lesbietė.

Atrodo, kad teatras, įvaldęs savo senas ir naujas scenas, pagaliau atsikratė statybų traumos, įkalė vinį ir ant jo pakabino publikos ilgai lauktą, plataus skersmens paveikslą. Šaunuolė Bartoševičiūtė!

 

Interviu

Moters realybės rakursai. Pokalbis su naujo spektaklio režisiere Uršule Bartoševičiūte // Daiva Šabasevičienė, 15min.lt, 2024-10-26

Uršulė Bartoševičiūtė. Skomanto Duoplio nuotr.

Jau kitą savaitę, lapkričio 28, 29, 30 dienomis Lietuvos nacionalinio dramos teatro Naujojoje salėje įvyks spektaklio „Savižudybės anatomija“ premjera. Jį kuria Uršulė Bartoševičiūtė, 2021 metais pelniusi LR kultūros ministerijos įsteigtą Jaunojo menininko prizą, dirbusi Vokietijos ir Islandijos teatruose. Premjerai pagal  britų dramaturgės Alice Birch pjesę pagrindinius vaidmenis kurti ji pakvietė aktores Elžbietą Latėnaitę, Augustę Pociūtę ir Augustę Oną Šimulynaitę, kurios vaidins vienos šeimos trijų kartų atstoves: močiutę, mamą ir dukrą. Artėjant premjerai režisierę kalbina Daiva Šabasevičienė.

 

Kuo Jus sudomino Alice’os Birch „Savižudybės anatomija“?

 

Netikėjau, kad taip greitai grįšiu prie šios autorės. Dar pernai jos pjesę pastačiau „Berliner Ensemble“ teatre. Atrodytų, esu jauna režisierė, prieš mane – marios tekstų, jų erdvės dar neištyrinėtos, o grįžtu prie tos pačios autorės. Dar dabar bandau išsiaiškinti kodėl. Man patinka, kaip ji šneka. Racionaliai ir nuojautomis jaučiu turinti ryšį su tokiu pasauliu, kokį konstruoja dramaturgė. Ji yra britė ir jos tekstas, man regis, persmelktas britų dramaturgijos kanonų, jame matome ir Sarah’os Kane, Marko Ravenhillo, Martino Crimpo įtakas, kartu ji labai šiuolaikiška, ji yra tiesioginis atspindys to, kaip gyvename Europoje.

Jau statydama žavėjausi autorės subtiliu santykiu su moters realybe. Mano santykis su feminizmu, natūralu, kinta, taip, kaip kinta santykis su bet kokiu socialiniu judėjimu. Pradedi suvokti, kokia tu jame esi, kaip esi. Anksčiau tai atrodė tiesmukiau, tiesiau, o šiandien feminizmas man – daug subtilesnis, labiau vidinis procesas, darbo įrankis. Birch – labai laiku atėjusi autorė, kuri keičia mano požiūrį į feminizmą teatre arba moters vaizdavimą teatre. Galime kalbėti apie paprastus dalykus: nuogo kūno, intymių scenų vaizdavimą, tam tikrą moters pažeidžiamumą. Yra klišinių, normatyvinių būdų moterį vaizduoti kaip seselę, stiuardesę, asistentę – tai mano ankstyvojo feministinio laikotarpio klausimai. Šiandien visa tai man atrodo kiek kitaip. Daug kas pasikeitė analizuojant „Savižudybės anatomiją“, kurioje kalbama apie moterį, kuriai yra apie trisdešimt metų – kiek man. Ta moteris galvoja arba negalvoja apie vaikų turėjimą, šeimos modelius, pradeda vertinti savo tėvų kartos modelį, visuomenės struktūras, hierarchinius skirtumus, priklausomybę ir kopriklausomybę. Atrodo, kad žengi atgal, lęšį pasuki kitaip ir į tą patį procesą – moters vaizdavimą scenoje – žiūri labiau atsitraukęs, daug platesniu rakursu. Tai mane atvedė ir prie pjesės, ir prie „Savižudybės anatomijos“.

Man labai pasisekė, nes dabar dirbu su ypač talentingų aktorių komanda. Paradoksas: sakoma, kad statant komediją repeticijos būna labai liūdnos, o tragediją – linksmos. Gal įsijungia savigynos mechanizmas. Iš tiesų, mūsų repeticijos dažnai juokingos ir smagios, atmosfera – ypač gera. Baiminausi, kas bus, jei visi „panirsime po vandeniu“ ir sėdėsime tamsioje atmosferoje. Jaučiu, kad šiame procese aktoriai ir kūrybinė komanda gali drąsiai kalbėti apie tai, kaip jaučiasi. Man svarbi tokia kūrybinio proceso higiena.

 

Spektaklio scenografė ir šviesos dailininkė – Agata Skwarczyńska. Kaip Jūs ją atradote, kodėl pasikvietėte net iš Lenkijos?

 

Kuriant spektaklį, vieni įdomiausių ir jautriausių momentų – pirmieji susitikimai su dailininku, kuris bando įkūnyti tai, kas dar beveik neapčiuopiama.

Ilgai ieškojau scenografės. Susitikau gal su dešimt menininkų, kol galiausiai sutikau Agatą Skwarczyńską. Nuskambėjo kelios esminės frazės, jos mus sujungė. Ji man pasakė: „Atiduočiau bet ką, kad galėčiau susitikti su savo mama mano dabartiniame amžiuje. Kas, jei 30-metė aš sutiktų 30-metę savo mamą. Ar būtume draugės?“ Šiurpas nuėjo per kūną. Apie tai nemažai kalbama mūsų naujajame spektaklyje. Įdomu, ar toji mama buvo geras žmogus, ar teisingai elgėsi? Nes viena – tai, ką mes apie tėvus sužinome iš jų pasakojimų, iš jų sukurto mito. Biologiškai žinoma, kad jos pilve jau yra tas kiaušinėlis, iš kurio gimsi tu ir iš kurio gims tavo dukra. Tai mane labai veikia. Žinojimas, kad aš jau buvau močiutės pilve. Tai – kažkoks potencialas, kažkokia galimybė, kažkoks DNR junginys, veikiantis visą mano kūną ir protą. Visa tai – išskirtinai moteriškojo egzistavimo kvintesencija.

Mūsų susitikimas su Agata buvo netikėtas. Panašiai būna su dramaturgija. Agata į „Savižudybės anatomiją“ žiūri daug poetiškiau, metafiziškiau nei aš, bet turbūt tokia mūsų dinamika ir yra šio proceso raktas.

Man labai svarbu, kad scenografas būtų techniškai pasiruošęs, kad režisieriui nereiktų tapti įkaitu. Atsiverti Agatos brėžinius ir matai, kad tai yra architektūra.

O kostiumų dailininkės darbas vyksta kartu su scenografės. Tai – tandemas. Įdomu stebėti, kaip ir kas rūpinasi, pavyzdžiui, portfeliu ar įtvaru. Kieno tai teritorija, kur tie apsibraižymai? Tai kostiumas ar rekvizitas? Tai, atrodytų, smulkmena, bet man labai įdomu stebėti, kaip žmonės skirstosi užduotis. Juk paprastai būna taip: jeigu velkasi, tai – kostiumas, bet jeigu ima ir neša – tai rekvizitas.

 

O su kostiumų dailininke Liucija Kvašyte jau susitinkate ne pirmą kartą?

 

Kartu su ja stačiau beveik visus savo spektaklius, ji yra mano ilgalaikė kūrybinė partnerė. Dažniausiai režisieriai turi savo scenografus, su kuriais be paliovos dirba kartu, o aš dirbu su kostiumų dailininke Liucija. 

Su Kvašyte mums buvo svarbu priešpriešinti pagrindines tris moteris ir galvoti apie jas versus visuomenę. Esi minioje žmonių, kuriems nuolat kažko iš tavęs reikia. Gal jie vedami meilės tavimi tiesiog rūpinasi, bet tavo susiaurėjusiai sąmonei, kuri mato tunelinį vaizdą, atsakymas – vienintelis... Žmonės tampa minia, dirgikliais. Žmonės kažko nori iš tavęs, galbūt net pasinaudoti tavimi. O tu turi šypsotis ir būti jiems gražus. Visiems kitiems lyg ir viskas gerai, o tu sėdi ir graužiesi: kodėl man nėra gerai, kodėl aš kenčiu, kodėl man nesiseka, kai aš matau šitas fasadines funkcionuojančias šeimas? Tai toks buvo mūsų raktas kalbant su Liucija.

Visai neseniai aktorius Kęstutis Cicėnas paklausė: o gal visgi spektaklio centrinė tema – ne savižudybė? Gal tai motinystė ir jos fatalizmas?

Spektaklio „Savižudybės anatomija“ premjera LNDT Naujojoje salėje įvyks lapkričio 28, 29, 30 dienomis. Šeštadienį, 17 val. prieš trečiąjį premjerinį rodymą LNDT fojė vyks pokalbis spektaklio temomis „Auditorija tiria: „Savižudybės anatomija“, įėjimas į šį renginį nemokamas, laukiami visi norintys.

Galerija

Rodyti daugiau

Komentarai

2024 m. gruodis 1 d. 11:26 / Arvydas

Puikus psichologinis trileris. Trileris todėl, kad scenoje vienu metu rodomi trys veiksmai apie tragišką vienos šeimos trijų kartų moterų likimą. Iš pradžių sunku sukoncentruoti dėmesį į skirtingas scenos erdves, bet vėliau siužetas vis labiau įtraukia ir žiūrėti bei klausyti tris dialogus buvo visai nesudėtinga.